zef_logo.png
Ë
Toni Martikainen Toni Martikainen • syyskuuta 13, 2016

Haastattelussa Ville Lintula: Mitä teknologiaa myyjä oikeasti tarvitsee?


Ville Lintula - Mitä teknologiaa myyjä oikeasti tarvitsee?

Saimme vieraaksemme Mercuri Internationalin Ville Lintulan ja keskustelimme siitä, miten moderni myyjä oikeasti hyötyy uusista teknologioista. Villellä on yli 30 vuoden kokemus liiketoiminnan kasvattamisen konsultoinnista ja muutosten läpiviennistä. Ville on pitkän uransa aikana ollut mm. erilaisissa myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä.

Onko teknologia lisännyt myynnin tehoa?
Ensimmäiseksi olisi hyvä määritellä mitä tarkoitetaan myynnin tehokkuudella. Usein tehokkuus nähdään asiana, jossa ihminen tekee enemmän töitä. Itse näen, että suhtautuminen tehokkuuteen pitäisi miettiä enemmänkin sen kautta miten saamme enemmän aikaan vähemmällä tekemisellä. Usein tehokkuutta lähdetään hakemaan eri teknologioiden avulla ja oikein käytettynä teknologia varmasti lisää myyjän tehoa. Toisaalta se voi myös aiheuttaa turhautumista ja turhia toimintoja myyjälle. Kun mietitään myyntijohtajan roolia, teknologian sijaan olisi viisainta aloittaa ihmisistä. Etenkin luottamuksen rakentaminen ja oikeiden henkilöiden löytäminen on teknologiaa tärkeämmässä roolissa. 

Törmään usein teknologiahankintoihin, joissa yritys on alkanut toimimaan järjestelmän määrittelemällä tavalla, vaikka olisi ollut parempi ensin miettiä toimintatavat kuntoon ja vasta sitten hankkia teknologiaa tukemaan suunniteltuja prosesseja. Etenkin CRM-hankintojen tuoma lisäarvo yksittäiselle myyjälle jää usein hieman vajavaiseksi.

Tuplaa myyntisi tapaamista edeltävällä profilointikyselyllä

Mitä teknologiaa myyjä oikeasti tarvitsee?
Erityisesti markkinoinnin alkupäähän löytyy nykyään hyvin tehokkaita ja toimivia ratkaisuja, vaikka ihan kaikkia lupauksia nekään eivät ole vielä lunastaneet. Mitä enemmän teknologiat tulevat henkilötason vaikuttamisen välineiksi ja auttavat myyjää personoimaan kohtaamista, sitä enemmän tehoa niistä voidaan saada. Etenkin ratkaisumyynnissä teknologialla on suurempi merkitys. Kun asiakkaalla on valmis kiinnostus asiaa kohtaa, teknologian avulla voidaan esimerkiksi vahvistaa omia myyntiargumentteja ja esitellä kätevästi omaa ratkaisua. B2B-myynnissä ei kuitenkaan saa unohtaa myyjän omia vaikuttamisen taitoja, sillä pelkkä teknologia ei takaa onnistumista. Teknologian avulla yksittäinen myyjä voi tehostaa omaa työtään, löytämällä itselleen parhaiten sopivat potentiaaliset asiakkaat.

Mikä on paras asia mitä teknologia on tuonut myyjälle?
Ennen myyjällä oli käytössään vain puhelinluettelo ja kartta, kun nyt myyjällä on pääsy koko maailmaan helposti teknologian avulla. Nykyään voit kontaktoida ketä tahansa ja sinulla on mahdollisuus tehdä itsestäsi tunnettu helpommin kuin koskaan.

Katso koko haastattelu:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.