zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • huhtikuuta 23, 2015

Vieraskirjoittaja Ari Rämö: Tavoitteisiin sitouttaminen on haastavaa - vai onko?


auringonlasku

Muutama kuukausi sitten kävin mielenkiintoisen keskustelun ihmisten kehittymisestä. Keskustelun toinen osapuoli oli sitä mieltä, että ihminen kehittyy vain epämukavuusalueellaan ja organisaatioissa todellisen kehittymisen aikaansaamiseksi pitää aina mennä epämukavuusalueelle. Kärsimyksen kautta kehittymiseen on kuulemma ainoa todellinen vaihtoehto.

En ollut enkä ole edelleenkään samaa mieltä. Uskon, että ihminen voi kehittyä positiivisten asioiden kautta - onnistumalla tai omia vahvuuksia hyödyntäen. Meistä jokainen kaipaa hyvää tunnetta, jota onnistuminen aikaansaa ja etenkin sitä, että muutkin huomaavat omat onnistumiset.

Epämukavuusaluetta kulttuurissamme on ihan riittävästi - ”punakynää” aina koulusta lähtien ja virheiden hakua eri tilanteissa kuten myös heikkouksien metsästämistä. On väärin olettaa, että ihmiset tekevät motivoituneemmin töitä kun he kokevat epäonnistumisia ja riittämättömyyden tunnetta.

Realistinen tavoite sitouttaa

Samaa ajatusmaailmaa näkee usein tavoitteiden asettamisessa. Pidetään ihmiset hieman kyykyssä ja kaukana tavoitteista niin kyllä he sitten tekevät enemmän töitä. Kerran eräässä työpaikassa koko myyntiorganisaatio käytti paljon aikaa budjetointiin ja kaikkien osastojen luvut mietittiin tosi tarkkaan. Kaikki olivat ylpeitä työstä ja luvut heitettiin exceliin. Myyntikokonaisuus esiteltiin toimitusjohtajalle ja ensimmäinen asia mitä sanottiin oli ”Ei riitä missään nimessä, lukuihin pitää laittaa 10 % päälle”.

Myyntijohtaja oli aivan huuli pyöreänä ja ei voinut mitenkään sitoutua lukuihin, koska laaditut luvut olivat tehty todella realistisesti alhaalta ylös ja ne olivat toteutettavissa kovalla työllä. 10 % lisäys lukuihin tuntui todella epäoikeudenmukaiselle, koska kaikkien bonukset ja palkkaus oli kiinni annetuista luvuista. Myyntijohtajan sana ei pahemmin painanut toimitusjohtajan sanaa vastaan ja voimaan tulivat korotetut luvut.

Koko myyntiorganisaatio menetti motivaationsa, vaikka vuosi ei ollut edes alkanut. Tavoitteet tuntuivat epärealistisille ja moni luovutti heti alkumetreillä. Tuloksena oli täydellinen floppi, kaikki jäivät virallisista budjettiluvuista ja yritys teki tappiota rajusti. Tappioon oli syynä se, että toimitusjohtaja kasvatti kuitenkin kulut vastaamaan määriteltyjä budjettilukuja. Että siinä epämukavuusaluetta kerrassaan.

Uskon täysin toisenlaiseen lähestymistapaan. Uskon, että kun ihmisillä on mahdollisuus saavuttaa tavoitteensa – he myös yrittävät sitä viimeiseen asti. Jos minun pitää valita hieman pienempien tavoitteiden tai suurempien tavoitteiden väliltä, valitsen ilman muuta pienemmät ihmisten itsensä määrittelevät tavoitteet.

Lataa ilmainen opas: Kuinka johdat hyvää yrityskulttuuria

Menestystarinat syntyvät pienistä onnistumisista

Haluan, että ihmiset tuntevat heti alusta asti mahdollisuutensa onnistua, voivat onnistua jokaisena päivänä, viikkona ja kuukautena kohti kokonaistavoitetta. Se positiivinen tunne, joka tulee pienistäkin onnistumisista on todella tärkeää motivaation lähdettä koko organisaatiolle. Hymyt, hyvät fiilikset, kaupat, positiivinen tsemppihenki, onnistumisten monistaminen ja pienet palkitsemiset pitävät arjen motivaatiota yllä. Jokaisen päivän pienistä onnistumisista syntyvät menestystarinat ja markkinajohtajuudet.

Mielestäni ihmisiä ei siis pidä sitouttaa tavoitteisiinsa vaan heidän pitää antaa itse määritellä tavoitteensa. Kaikkia arvostavassa organisaatiossa jokainen on varmasti realisti omien tavoitteidensa kanssa. Kaiken lisäksi tämä helpottaa pomon duunia, voi lukujen säätämisen sijasta keskittyä vain onnistumisten huomaamiseen ja palkitsemiseen.

Ei epämukavuusalueelle.

Kyllä onnistumisille.

Kun tavoitteet pitää realistisena, myös onnistumiset ovat realistisia.

Niitä me kaikki kaipaamme.

Kirjoittaja Ari Rämö on toimitusjohtaja, kirjailija ja yleismies pitämässä huolta ihmisten motivaatiosta ja työn tekemisen edellytyksistä, arvostaen. Lue lisää www.ariramo.com




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.