zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • tammikuuta 21, 2015

Olli Kopakkala - Helppous myy


Screen Shot 2015-01-21 at 12.56.53

Suomessa helppoutta ei arvosteta tarpeeksi. Olemme tottuneet taistelemaan saadaksemme haluamamme. On hienoa asentaa uutta teknistä laitetta viisi tuntia. On hienoa, kun laitteissa on paljon muokattavia ominaisuuksia. Jokainen voi itse käyttää vapaapäivänsä tehdäkseen laitteista ja tuotteista itselleen sopivia. Tämä yhdistettynä vahvaan itsepalvelukulttuuriin on ajanut meidät tilanteeseen, jossa globaalien innovaatioiden luominen vaatii normaalista poikkeavaa ajattelua.

Käyttökokemus ratkaisee kilpailun

Nokian menestyksen ja romahduksen syitä on analysoitu paljon. Itse näen asian niin, että Nokia toi ensimmäisenä markkinoille tuotteen, jolle oli valtavasti kysyntää. Markkinoille mentiin ominaisuudet edellä. Tämä toimi, koska näille ominaisuuksille oli todellista kysyntää. Yhtäkkiä Apple hyökkäsi mukaan samoille markkinoille.

Applen toimintamalli oli Steve Jobsin aikana hyvin yksinkertainen. Otetaan tuote, tehdään siitä helppokäyttöinen ja pakataan se kauniisiin kuoriin. Ipod ei ollut ensimmäinen mp3­soitin, iPad ei ollut ensimmäinen tabletti, eikä Macbook ole ensimmäinen kannettava tietokone. Niitä kaikkia yhdistää kuitenkin helppokäyttöisyys ja Applen yksinkertaisen kaunis design. Ominaisuuksiltaan ja tehoiltaan ne ovat jopa kohtuullisen paljon kilpailijoitaan perässä.

Helppous on kilpailuvaltti

Helpot asiat ovat mukavia. Niiden toimintaperiaatteet ymmärtää heti, eikä käyttö ole vaivalloista. Tämä koskee kaikkia tuotteita ja palveluita joita ihmiset käyttävät. Oli kyseessä sitten verkkosivusto tai fyysinen tuote. Tutkimusten mukaan parhaiten toimivat verkkosivustot ovat sellaisia, joita ihmiset osaavat käyttää. Ne ovat helppoja ja noudattavat hyvin samanlaista kaavaa. Navigaatio on ylhäällä tai vasemmassa laidassa. Sisältö on keskellä ja linkit on merkitty selkeästi eri värillä tai alleviivauksella. Periaatteessa hyvin yksinkertaista, mutta tästä huolimatta isotkin yritykset haluavat kokeilla jotain uutta, olla luovia ja samalla tuhota käyttökokemuksen.

Helppous on kilpailuvaltti, jonka merkitys tulee jatkossa korostumaan yhä enemmän. Meidän yrityksemme ei ollut ensimmäinen yksityishenkilön laskutuspalvelu, mutta teimme prosessit helpommiksi kuin yksikään kilpailijoistamme. 

Lukemattomilla aloilla on vielä tilanne, jossa uuden tuotteen käyttöönotto vaatii tuntien tai jopa päivien opettelua. Maailma jossa vaihtoehtojen määrä kasvaa lähes rajattomalla tahdilla on maailma, jossa valitaan helpoin vaihtoehto.

Asiakaslähtöisyys on yhä tärkeämpää

Tuotteiden ja palveluiden suunnittelu käyttäjän tarpeisiin ei ole uusi asia, mutta sen merkitys kasvaa päivä päivältä. Onneksi se ei ole kovin vaikeaa. Se kuitenkin vaatii jatkuvaa kehittymistä. Kysy asiakkailtasi jatkuvasti palautetta ja kehitä tuotettasi. Henkisesti prosessi voi olla vaikea, sillä tuotteen suunnittelija on aina mielestään alan paras asiantuntija. Esimerkiksi kirjanpitosovellusten vaikeaselkoisuus johtuu luultavasti siitä, että ne on tehty lähinnä kirjanpitäjien toiveiden perusteella, vaikka käyttäjät ovat pääasiassa yrittäjiä.

Helppous toki rajaa osan käyttäjistä tuotteen ulkopuolelle. Mutta on parempi tarjota loistavaa palvelua osalle asiakkaista, kuin keskinkertaista kaikille. Applen tuotteet ovat esimerkiksi hyvin vahvasti sidoksissa Applen omiin ohjelmistoihin. Applen laitteissa toimivat vain Applen ohjelmistokaupasta ostetut tuotteet. iPod toimii käytännössä ainoastaan iTunesin kanssa. Tämä on teknisesti valveutuneille ihmisille iso pala purtavaksi, suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan kaipaa näitä ominaisuuksia.

Pystytkö sinä muokkaamaan tuotteestasi sellaisen, että se toimii heti paketista avattuna, ilman ohjeistusta? Jos pystyt, tuotteellasi on edellytykset menestykseen!

 

Olli Kopakkala

Vieraskirjoittaja Olli Kopakkala vastaa UKKO.fi:n markkinoinnista. UKKO.fi on palvelu joka mahdollistaa kevytyrittäjyyden. Kevytyrittäjänä yksityishenkilö voi toimia yrittäjämäisesti ilman byrokratiaa ja paperitöitä.

 
 



Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.