Haastattelussa Roope Heinilä - Työntekijälähettilyys mullistaa markkinoinnin

10 maaliskuuta 2016



TuomasRoopeHeinila.jpg

Smarp Oy:n toimitusjohtaja Roope Heinilä vieraili ZEFin Espoon toimistolla puhumassa työntekijälähettilyydestä ja henkilöbrändäyksestä. 

 

Mitä työntekijälähettilyys tarkoittaa?

Työntekijälähettilyys on sitä, että yritys kannustaa työntekijöitään toimimaan yrityksen puolestapuhujina sosiaalisessa mediassa. Yrityksen menestys on koko henkilöstön etu. Yritykset ovat pitkään yrittäneet saada ulkopuolisia puhumaan meidän puolesta, mutta ei olla niinkään mietitty, että myös henkilöstö voisi olla puolestapuhuja. Osa on pitänyt jopa riskinä sitä, että työntekijät puhuvat sosiaalisessa mediassa yritykseen liittyvistä asioista. 

Janne Saarikko mainitsi, että ihmiset eivät halua keskustella brändin kanssa. Tiedätkö onko sitä tutkittu, kuinka iso ero on sillä viestiikö brändi vai henkilöstö?

Pari vuotta sitten tehtiin tutkimus, jossa selvisi, että ihmisten välistä viestintää pidettiin kuusi kertaa uskottavampana kuin brändiltä tulevaa viestintää. Selvisi myös, että kaikkein uskottavinta viestintä oli jos se tulee kaltaiseltaan työntekijältä. Näin ollen jokaisen kannattaisi viestiä yrityksen sisältöjä.

 

Kuinka henkilöstö saadaan sitoutettua työntekijälähettilyyteen?

Motivaattori pitäisi olla ensisijaisesti henkilön omissa eduissa. Näitä etuja ovat esimerkiksi henkilöbrändin rakentaminen ja oman verkoston kasvattaminen. Hyvästä työntekijälähettilyydestä voidaan myös palkita työntekijöitä. Parhaiten palkintoja toimii mielestäni esimerkiksi työnantajan huomio ulkoisten palkintojen sijaan.

Työntekijälähettilyyden tulisi myös auttaa työntekijää tekemään paremmin sitä, mitä hän jo tekee. Eli markkinoijan pitäisi sen avulla pystyä markkinoimaan paremmin ja myyjän pitäisi pystyä myymään paremmin.

Työntekijälähettilyydessä ei ole kyse kuitenkaan omien verkostojen spämmäämisessä. Siitä ei hyödy kukaan. Jaettava sisältö tulee olla laadukasta ja hyödyllistä. Tässä me autamme työkalun avulla näkemään, mitkä sisällöt keräävät eniten klikkejä ja mitkä eivät.

Sosiaalinen media tarjoaa myös mahdollisuuden jokaiselle työntekijälle toimia yrityksen edustajana. Nykyään pelkästään parin johtajan ei tarvitse toimia yrityksen keulakuvana.

Millä tavalla työntekijälähettilyyttä saadaan edistettyä?

Yrityksen pitää alkaa tuottamaan hyödyllistä ja laadukasta sisältöä. Kaikki jaettava sisältö ei kuitenkaan tarvitse olla omaa. Sisällön lisäksi työntekijöiden tulee haluta toimia yrityksen sanansaattajina. Tämä jalkauttaminen on usein se haastavin osa. Näkisin, että johdosta ja alemmilta tasoilta pitäisi valita pari sisäistä vaikuttajaa tekemään tätä hyvällä menestyksellä. Se rohkaisee muitakin työntekijöitä aktivoitumaan.

Lisäksi henkilöstön tulee nähdä tästä arvoa. Työntekijälähettilyyden tarkoitushan on auttaa omia työntekijöitä kasvattamaan omia verkostojaan ja välittämään asiantuntemustaan.
 

Lataa tästä vielä opas, joka kertoo kuinka muutat sivukävijäsi myyntiliideiksi. Seuraa näitä ohjeita ja onnistut varmasti!

Opas liidien generointiin

 

Tuomas Haapsaari

Former CMO at ZEF. Interested in #interactivecontent #hubspot #marketingautomation #inboundmarketing #sales #leadership #gptw




Lue lisää:


Topics: Videot, Myynti ja markkinointi, henkilöbrändäys

Tilaa blogikooste

Tervetuloa #myydatalla-aamiaistilaisuuteen 
Järjestämme maksuttoman aamiaistilaisuuden myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnan johdolle 8.12. Espoon Keilasatamassa.

New Call-to-action