zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • tammikuuta 27, 2016

[Video] Tuomas & Jukka Saksi - Johtaja on Media!


Tuomas__Jukka_Saksi_-_Johtaja_on_Media2.png

Saimme vieraaksi johtajuuden tohtorin ja Johtaja on Media! -konseptin primusmotorin Jukka Saksin. Keskustelimme mediassa vaikuttamisesta ja johtajuudesta.

Omaat mielenkiintoisen taustan käsityöläisestä tohtoriksi, kerrotko lisää siitä?

Olen alunperin Artesaani eli käsityöläinen. Reilu parikymppisenä lähdin kaupalliselle alalle myyntitöihin ja myöhemmin esimieheksi asti. Opiskelin työn ohessa ylioppilaaksi ja tradenomiksi. 2007 aloitin MBA:n opiskelun ja tänä aikana syttyi lamppu johtajuuden opiskelun suhteen. Jatkoin opiskeluja ekonomiksi ja siitä tohtoriksi asti väitellen Johtajuuden murroksesta.

 

Olet haastatellut valtavan määrän suomalaisia yrittysjohtajia perehtyessäsi johtajuuteen.

Olen saanut haastatella noin 400 yritysjohtajaa lähivuosien aikana. Johtaja on Media! -kirjaan olen haastatellut viimeisen puolen vuoden aikana noin 70 johtajaa. Haastattelut ovat olleet erinomaisia oppimiskokemuksia ja tapa peilata omia kokemuksiani. Olen tuonut haastatteluihin omia näkemyksiä ja haastanut haastateltavan näkemyksiä.

 

Olet nyt luonut Johtaja on Media! -konseptia, mikä se on?

Tein aluksi blogeja johtajuudesta omista lähtökohdistani. Myöhemmin aloin tekemään blogeja yritysjohtajien haastatteluista. Blogeista alkoi rakentua oma mediansa, mikä poiki melko paljon yhteydenottoja. Näiden myötä syntyi idea Johtaja on Media! -kirjan kirjoittamisesta. Kirjan kirjoittamisen yhteydessä sen sijaan syntyi idea laajemmasta konseptista.

Konseptiin kuuluu valmennusta, kuinka johtaja voi rakentaa itselleen sopivan mediapreesenssin. Käyn myös puhumassa eri tapahtumissa sekä organisaatioissa, mitä tämä digitaalinen murros tarkoittaa johtamisen, yrityksen maineen ja omistajien arvonkin kannalta.

 

Mitä tarkoittaa, että Johtaja on media?

Yritysten toimitusjohtajia on aina seurattu tarkkaan. Nykypäivänä seuraamisesta on tullut entistä monikanavaisempaa ja läpinäkyvämpää. Useat johtajat ovat jatkuvassa läpivalaistuksessa. Mikään ei jää enää salaan. Tämä aiheuttaa tilanteita, joiden reagointiin ei ole mitään oppikirjoja tai valmiita toimintamalleja.

 

Ymmärrän, että kannustat johtajia olemaan medioita. Miksi?

Johtajuudessa tärkeää on suunnannäyttäminen sekä arvojen ja kulttuurin esilletuominen. Ylimmän johdon tehtävänä on kertoa näistä asioita vuorovaikutteisesti. Nykyjohtajille diginatiivi-sukupolvi alkaa olemaan kommunikoitavana sidosryhmänä erittäin tärkeä. Heitä ei tahdo tavoittaa enää perinteististä kanavista, kuten seminaareista. Johtajan kannalta tämänkin sidosryhmän kanssa pitää pystyä vuoropuheluun ja vaikuttamiseen luottamusta rakentaen.

 

Nykypäivänä melkein kukatahansa voi ottaa johtajuutta mediana. Onko tämä mielestäsi hyvä asia?

Mielestäni se on hyvä asia. Entinen Finnairin toimitusjohtaja, Keijo Suila sanoi, että yrityksellä pitää olla leveät hartiat. Tämä tarkoittaa, että yrityksellä on monta vastuunkantajaa, eikä yksi iso johtaja pala loppuun. Mielestäni toimitusjohtajan ei tarvitse olla kaikessa äänessä. Itse kannustan vastuun jakamiseen ja mahdollisuuksien antamiseen.

 

Eikö vastuun jakaminen saa yrityksenkin näyttämään hyvältä kun laajempi porukka viestii?

Jokainen haluaa saada parhaat talentit töihin. Kilpailu heistä on todella kova. Avoin viestiminen luo vetovoimaa yritykseen ja välittää avointa kuvaa yrityskulttuurista. Kulmahuoneisiin ei voi piiloutua tavoittamattomiin.

 

Miten kulmahuoneista sitten päästään avoimeen viestintään?

Ensimmäisenä pitää herätä tapahtuvaan murrokseen. Digitaalinen murros koskettaa ihan kaikkia. Se on sitä paitsi paljon suurempi mahdollisuus kuin uhka. Johtajan päätöksentekoa ei voi ohjata pelko, vaan pikemminkin uteliaisuus.

Kuinka johdat nykyaikaista ja hyvää yrityskulttuuria? Lataa tästä ilmainen opas.

Lataa ilmainen opas: Kuinka johdat hyvää yrityskulttuuria




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.