zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • tammikuuta 14, 2016

[Video] Tuomas & Johanna Verho - Mitä on stressi ja kuinka hallitset sitä?


Tuomas__Johanna_-_Mita_on_stressi_ja_kuinka_hallitset_sita2.png

Saimme vieraaksemme Johanna Verhon, jolla on taustalla yli 15 vuotta työhyvinvointivalmennusta. Käymme haastattelussa läpi stressiä ja sen hallintaan liittyviä tekniikoita.

Mitä on stressi?

Jokainen kokee stressin omalla tavallaan.

"Teoreettisesti stressi syntyy siitä, että ihmisellä on odotus jostain asiasta jota ei pysty täyttämään."

Syynä tähän voi olla esimerkiksi aikapaine, osaamisen puute tai vaikka työ ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Yleensä näihin liittyy lisäksi jokin ulkopuolinen paine.

Onko stressi pelkästään huono asia?

Stressi aiheuttaa myös sitä, että saamme itsestämme enemmän irti.

Se hetki kun ihminen herää levänneenä, niin fokusta vaativan tilanteen suorittaminen voi kärsiä. Tämä johtuu siitä, että lievä stressi tuo tarkemman fokuksen tekemiseen.

Mietipä hiljaista viikkoa esimerkiksi heinäkuussa. Kun ei ole kiire minnekään, niin usein ei saa myöskään paljoa aikaiseksi. Näin ollen on hyvä, että on pientä painetta ja aikarajoituksia.



Missä kohtaa stressi nousee liian korkeaksi?

Merkkejä on melko paljon ja ne ovat usein yksilöllisiä. Stressihormoneja voidaan mitata, mutta suurimmalla osalla meistä ei ole sitä mahdollista koko aikaa tehdä. Tärkeintä on tunnistaa itse itsessä oireita. Esimerkiksi ärsyyntyminen on hyvä merkki liiallisesta stressistä. Jos ruokakaupassa tuntuu siltä, että kaikki ihmiset ovat tielläsi, niin olet ehkä stressaantunut liiaksi.

Toinen merkki on tunne siitä, että to-do listalla on aivan liikaa tehtäviä ja niiden purkaminen tuntuu mahdottomalta.

Miten liiallista stressiä voi hallita?

Tärkeää on osata pysähtyä paikalleen.

Esimerkiksi hengittämiseen keskittyminen toimii stressin hallinnassa erittäin hyvin. Yksi hyvä tekniikka on pidentää uloshengitystä. Lisäksi kannattaa keskittyä siihen, että irroittaa ylä- ja alahampaat toisistaan. Ihminen puree stressaantuneena hampaitaan yhteen huomaamattaan.

Suunnittelu on toinen tekniikka.

Kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja aloittaa purkamaan työlistaa yhdestä asiasta kerrallaan. Kaikkia työlistalla olevia asioita ei tarvitse tehdä yhtäaikaa.

Näiden lisäksi läsnäolon tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Tähän hetkeen keskittyminen on erittäin tärkeää.

Onko multitaskaaminen mielestäsi huono asia?

On tutkittu, että ihminen voi miettiä yhtä asiaa kerrallaan, vaikkakin fokusta voi vaihtaa asiasta toiseen. Fokuksen jatkuva vaihtaminen kuitenkin rasittaa aivojen etulohkoja todella paljon.

Mistä stressinhallinnassa kannattaisi lähteä liikeelle?

Suunnitelmallisuus on ensimmäinen. Valitse päivän aluksi korkeintaan viisi asiaa, mitkä haluat kyseisen päivän aikana saada aikaiseksi.

Tämän lisäksi läsnäoloa kannattaa harjoitella.

Julkaisin juuri e-kirjan stressin hallinnasta, jonka löydät osoitteesta stressileikkuri.fi. Kirjassa on paljon käytännön keinoja stressin tunnistamiseen ja hallintaan.

Henkilöstön stressitaso ja innostuneisuus korreloivat keskenään. Kuinka mittaat ja johdat innostuneisuuden tasoa? Lataa opas.

Innostuneisuuden arviointi

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.