zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • heinäkuuta 31, 2012

Teetkö nämä 3 virhettä kyselyissäsi?


"No, sehän nyt on vain yksi kysely..."

Jos kyselyiden ja arviointien laatiminen olisi helppoa kuin heinänteko, meille ei olisi mitään tarvetta. Oletko ikinä vastannut kyselyyn, jonka jälkeen mietit, että kynsien poistattaminen yksi kerrallaan - tongilla - olisi ollut nautinnollisempi kokemus?

Hyvin suunniteltu toden totta on 90-prosenttisesti tehty. Jos on siis hyvät työkalut käytössä.

Vuosien varrella olemme nähneet jos jonkunmoista kyselyä. Sieltä on väkisinkin noussut esiin muutamia kohtia, joita on ihan terveellistä välttää. Mietimme, että voisi nyt jakaa ne sinulle, niin saat parempia kyselyitä aikaiseksi. Eli tässä kolme yleisintä (ja vakavinta) virhettä, jotka välttämällä pääset mukavasti eteenpäin.

Virhe numero 1: Liikaa kysymyksiä

Tämä on numero 1 listallamme ja olet aivan takuuvarmasti törmännyt tähän itsekin. Eikö niin? Olet napsutellut vastauksia jo 13 minuutin ajan kuin olisit lännen nopein kyselysheriffi.

Uskot - ei, rukoilet - lähestyväsi jo loppua...

Ja sitten huomaat, että olet tehnyt vähän ajan päästä noin kolmanneksen...

Nyt, tarkoitus ei ole tietenkään kysyä myöskään liian vähän kysymyksiä, mutta...

Tässäpä toimiva ratkaisuehdotus: mieti etukäteen mitä oikein haluat selvittää. Sen jälkeen tiivistä kysymykset niin pieneen lukumäärään kuin mahdollista - ymmärrystä ja hyötyä tietysti uhraamatta. Usein loputtomat kysymykset ovat vain merkki kyselynlaatijan laiskuudesta. Tyyliin “jaa, pitäisköhän tätäkin kysyä? Onkohan tämä vähän niinkuin sama kysymys kuin tuo edellinen? No, laitetaan nyt molemmat, ihan VARMUUDEN VUOKSI mukaan....”

Vältä.

Pidä kyselysi tiiviinä.

Virhe numero 2: Epäselvät selitykset

“Tappion välttäminen on usein tärkeämpää kuin se, että ei sattuisi voittamaan juuri nyt”

Oletko samaa mieltä vai eri mieltä?

Putositko kärryiltä? Ei se mitään, en ymmärrä tuota itsekään...

Liian pitkien kysymysten, tarpeettomien negaatioiden (kieltomuotojen) ja muiden epäselvyyksien käyttäminen varmistaa vain sen, että vastaaja raapii hetken päätään ja menee sen jälkeen tekemään jotain helpompaa, kuten katsomaan tv:tä.

Ratkaisuehdotus: Tee kysymyksistä ja väittämistä niin yksinkertaisia, että pieni lapsikin ymmärtää ne. Älykkäät ihmiset eivät paheksu sinua, jos teet yksinkertaisia kysymyksiä.

Virhe numero 3: Väärät kysymystyypit

Mielipiteiden ja faktojen välillä on ero. Tämä on hyvä muistaa kysymyksiä laatiessa. Jos esimerkiksi kysyt käyttäjän ikää, ei välttämättä kannata valita janakysymystä. Usein on parempi antaa heidän vain täyttää numero vapaapalautekenttään tai antaa heidän valita joku valmiiksi tekemistäsi vaihtoehdoista (kuten vaikkapa 20-24 vuotta).

Toisaalta, jos kysyt heidän tyytyväisyyttään asiakaspalveluusi... Hyvin harvat vastaavat, että he ovat joko TÄYSIN tyytymättömiä tai TÄYSIN tyytyväisiä. Eikö niin? Vastauksia löytyy koko skaalalta. Tällöin on parempi tehdä esimerkiksi jana nollasta sataan ja antaa heidän laittaa vastauksensa sopivaan kohtaan.

Eli ratkaisuehdotus on samankaltainen kuin kohdassa 1. Mieti etukäteen jälleen mitä olet kysymässä. Kysy sitten itseltäsi, "voiko tähän vastata täysin absoluutisesti jonkun arvon, kuten vaikkapa 34 vuotta, vai tarvitaanko enemmän liikkumavaraa?" Tuon jälkeen oikeat kysymystyypit tulevat esiin lähes automaattisesti.

Muuten, janakysymyksistä puheenollen...

Yksi mielenkiintoisimpia tekemistämme havainnoista on tämä: suurimmat vastausprosentit saavutetaan helposti ymmärrettävillä kysymyksillä, joihin vastataan janalla joko “samaa mieltä” tai “eri mieltä”. Jos siis mahdollista, tee seuraava kyselysi näin ja totea itse tulokset.

Ai niin, yksi juttu vielä... Koska monilla on melkoisesti ennakkoluuloja kyselyyn vastaamisesta, olisi parempi muotoilla itse kysely houkuttelevan näköiseksi. Eikö niin? Eihän se pelkkä kyselyiden tekeminen ole tietenkään homman pointti, vaan se tieto, jonka niistä saa. Miksi sen pitäisi olla mahdollisimman puuduttava kokemus käyttäjälle?

Ei sen tarvitsekaan.

Loppuun vielä lyhyt kaupallinen tiedote: Mikäli haluat viedä pakolliset tai ei-nyt-niin-välttämättä-pakolliset kyselysi ja arviointisi täysin uudelle tasolle, kannattaa tutustua Arviointikoneeseen. Se on syönyt melkoisen määrän tuotekehitystunteja, ainoana tarkoituksena se, että kyselyiden tekeminen olisi mahdollisimman helppoa sekä laatijalle että vastaajalle.

Klikkaa allaolevasta linkistä, niin pääset lukemaan lisää:
Arviointikone - Kyselyt Kuntoon!




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.