zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • syyskuuta 23, 2015

Tämä on yrityskulttuurisi tärkein kulmakivi


Jokainen meistä haluaa kaikissa tilanteissa ennen kaikkea kokea tulevansa arvostetuksi. 

Tiedätkö mikä on tärkein johtamistaito, jonka voit koskaan oppia? 

Se ei liity strategioihin, tavoitteisiin tai tuottavuuteen. Kyse ei ole edes sitouttamisesta tai sisäisen motivaation synnyttämisestä toiseen ihmiseen. Nämä asiat kylläkin seuraavat tämän taidon viljelemisen myötä.

Kyse on arvostuksesta ja sen osoittamisesta toiselle ihmiselle.

"Jokaisella ihmisellä on taustasta riippumatta samat psykologiset perustarpeet. Jokainen meistä haluaa kaikissa tilanteissa ennen kaikkea kokea tulevansa arvostetuksi."

Arvostuksen puutteessa ihminen kokee pelkoa. Kelpaanko minä? Kuunnellaanko ajatuksiani? Voinko sanoa tämän hankalalta tuntuvan asian avoimesti ääneen? 

Arvostus on kuin syvä helpotuksen huokaus, joka pudottaa turhat roolit ja naamarit mahdollistaen sen, että ihmiset kohtaavat toisensa ihmisinä, avoimesti, toistensa ajatuksia kunnioittaen.  

Arvostuksen tunne saa aikaan syvän keskinäisen luottamuksen, avoimen ilmapiirin ja vahvan halun yhdessä tekemiseen. Jokainen voi pistää peliin koko ainutlaatuisen persoonansa, henkilökohtaiset vahvuutensa ja toteuttaa itseään täydellä kapasiteetilla kokiessaan ehdotonta hyväksyntää.

Toisen arvostus osana yrityskulttuuria

Yrityskulttuuri, joka pohjautuu arvostukseen, on kulttuuri, jossa jokainen työntekijä seisoo samalla viivalla ja jokaisen ääni on yhtä tärkeä. Se on kulttuuri, jossa tiukkoja hierarkioita ei ole, vaan jokainen työntekijä nähdään oman työnsä johtajana. Kunkin koko potentiaali ja vahvuudet pääsevät esiin ja tuloksena on innostunut ja aktiivinen työyhteisö. Tämä ajatus on tuttu useista maailman menestyksekkäimmistä yrityksistä ja parhaiksi valituista työpaikoista.

Arvostuksen osoittamisessa on kyse hyvinkin pienistä teoista. Kuunteletko tarkkaavaisesti, kun sinulle puhutaan vai näppäiletkö samalla Twitteriä? Kohtaatko toisen ihmisen läsnäolevasti silmästä silmään? Muistatko kiittää ja kehua riittävän usein? Ovatko käyttämäsi sanat positiivishenkisiä? Sanotko useammin ’kyllä’ vai ’ei’ - ja millä tavalla? 

"Arvostava johtaja kiittää, kuuntelee, kannustaa, keskustelee ja kertoo luottavansa."

Hän näkee kunkin työntekijän ensisijaisesti yksilöllisenä ihmisenä ja keskittyy antamaan positiivisia onnistumisen kokemuksia. Vastalahjana arvostava johtaja saa vastuunsa kantavia, lojaaleja työkavereita, jotka haluavat tehdä enemmän kuin vain välttämättömän. Eikä arvostuksen kulttuuri jää asiakkailtakaan huomaamatta – arvostava kulttuuri johtaa automaattisesti korkeampaan asiakastyytyväisyyteen.

Arvostuksen osoittamisessa on kyse pienistä teoista, mutta niillä on valtava vaikutus suoraan yrityksesi tulokseen - pienistä puroista kun tunnetusti kasvaa suuren suuria valtameriä. Arvostus yrityskulttuurisi kulmakivenä on kuin puun juuret, jotka parhaimmillaan kaivautuvat syvälle maaperään mahdollistaen kasvun ja varmistaen, että puu seisoo vakaasti paikallaan myrskyistä huolimatta. 

Kaikki johtaminen on loppujen lopuksi ihmisten kohtaamista. Oleellista siinä on onnistunut kommunikointi. Kun kaikki viestintä pohjautuu syvään keskinäiseen arvostukseen, on onnistuminen taattu.

Ujuta siis arvostus yrityksesi arvoihin ja arkipäivään. Kohtaa toinen ihminen myötätuntoisesti, ainutlaatuisena yksilönä, arvostaen. Voit olla varma, että antamasi arvostus palaa luoksesi moninkertaisena.

Kenelle sinä voisit osoittaa arvostusta tänään ja millä tavalla? Ei muuta kuin kokeilemaan! Onnea matkaan! :)

Haluatko oppia lisää yrityskulttuurin johtamisesta ja rakentamisesta? Lataa nyt ilmainen opas, saat useita vinkkejä ja työkaluja onnistuneen yrityskulttuurin rakentamiseksi! 

  Yrityskulttuurin ABC

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.