zef_logo.png
Ë
Jukka Aminoff Jukka Aminoff • lokakuuta 26, 2016

Jukka Aminoff: Persoonalliset ihmiset menestyvien brändien takana


jukka_aminoff_blog.jpg

Yleisessä keskustelussa suomalaisia syytetään usein siitä, että ollaan huonoja myynnissä ja markkinoinnissa. Arvostelijoiden vertailukuvana saattaa usein olla länsieurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisia toimijoita, jotka ovat maailman johtajia omilla aloillaan. Usein viitataan myös meidän rakkaaseen naapurimme Ruotsiin, joka näyttää aina onnistuvan siinä missä suomalaiset epäonnistuvat. Miten näissä maissa onnistutaan luomaan äärettömän kiehtovia brändejä, joita rakastetaan ympäri maailman?

Onnistunut brändi on usein muistettava, luotettava ja johdonmukainen, mutta mikä on näiden brändien salainen resepti? Voidaan sanoa, ettei ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa tapaa luoda brändejä, mutta esimerkiksi voidaan nostaa maailmankuuluisia yrittäjiä kuten Virginin Richard Branson, Applen Steve Jobs, Chanelin Coco Chanel, Armanin Giorgio Armani ja Selfridgesin Harry Gordon Selfridge, jotka ovat luoneet omat brändinsä tyhjästä. Näiden brändien menestyksen takana on se, että yrityksien perustajat ovat voineet heijastaa omat arvonsa ja mieltymyksensä oman brändin toimintaan. Voidaan sanoa, että brändit ovat lähinnä heidän persoonien jatkeita arvojen osalta.

Menestyvää brändiä ei voida luoda ilman, että tuodaan rohkeasti omat arvot esille. Virgin kilpailee hyvinkin liberaaleilla arvoilla, eikä Branson pelkää tuoda niitä esille. Toisena käytännön omakohtaisena esimerkkinä voin mainita sen, että Ostovallankumous-teoksessa näkyvät myös omat arvoni, eli olen länsi- ja markkinahenkinen liberaali hippi, joka pitää taiteesta ja edistyksestä. Teos olisi tuskin saavuttanut kulttiteoksen mainetta, jos kirjoitustyössä olisi lähdetty sellaiselle linjalle, että olisi pyritty miellyttämään kaikkia tai varomaan arvojen sekä näkemyksien esilletuomista.

Hyvät brändit rakentuvat siis sitä kautta, että tuodaan omat arvot rohkeasti parrasvaloihin ja valotan tätä asiaa perusteellisemmin Luksus - kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi? -esikoisteoksessani, koska yleellisyysalalla erottaudutaan ainoastaan muistettavan ja tunteita herättävän brändiuniversumin kautta, jonka takana on suuri itseluottamus omaan näkemykseen. Ilman näitä ominaisuuksia kilpailussa on mahdotonta pärjätä.

Tiedostan sen, että monet pelkäävät sitä, että näin pitäisi tehdä, koska maltillisilla otteilla on saavutettu kohtuullisia tuloksia, mutta siinä piilee myös suuria vaaroja, eli muututaan harmaiksi ja mauttomiksi. Samalla unohdetaan se, että ostajat pitävät arvoja tärkeinä ja kiehtovina. Markkinoinnin ammattilainen Seth Godin totesi Nordic Business Forumissa, ettei keskiverto myy, eli juuri harmaus ja mauttomuus saattaa olla juuri se suurin riski, minkä kautta brändit epäonnistuvat. Voisiko Suomen saada uuteen nousuun sitä kautta, että brändit toisivat arvojaan rohkeammin esille? Onko meillä mitään menetettävää?

Hyvä yrityskulttuuri ja brändi ei synny itsestään, vaan se rakennetaan. Lataa tästä opas hyvän yrityskulttuurin johtamiseen!

Lataa ilmainen opas: Kuinka johdat hyvää yrityskulttuuria

Hyvät brändit muodostuvat kuitenkin ihmisten kautta. Omakohtaisena kokemuksena voin mainita sen, että olen nähnyt vierestä, kun organisaatioita on noussut suureen kukoistukseen ja samalla täydelliseen mahalaskuun. Syynä on aina ollut se, että mukaan on tullut joko erinomaisia ihmisiä tai tilalle on saapunut huonompia, kun hyvät ovat poistuneet, eli brändit elävät suoraan ihmisten persoonien kautta sekä kykynä toimia hyvässä yhteishengessä, jossa samanmieliset pääsevät näyttämään oman osaamisensa. Ihmisten välinen empatia edistää sitä, että viihdytään työpaikalla ja vastuun jakaminen herättää idearikkaaseen omatoimisuuteen.

Hypätään yritysmaailmasta kaupunkeihin, eli mitä mielleyhtymiä nousee New Yorkista, Los Angelesista, Pariisista, Lontoosta tai Berliinistä, jotka ovat maailman johtavia suurkaupunkeja? Kaikissa kaupungeissa on omia hallitsevia valtakulttuureja, jotka houkuttelevat samanmielisiä luokseen - kaikki kulttuurit ovat ihmisten luomia. Sitä on myös menestyvän brändin rakentaminen.




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.