zef_logo.png
Ë
Maija Leino Maija Leino • maaliskuuta 16, 2017

Mistä nettitestin suunnittelu kannattaa aloittaa?


Mistä nettitestin suunnittelu kannattaa aloittaa?

Useimmat meistä ovat törmänneet erilaisiin nettitesteihin sosiaalisessa mediassa tai eri verkkosivuilla. Esimerkiksi persoonallisuutta kartoittavat testit (esim. Viinipersoonatesti), osaamista kartoittavat tietovisat (esim. Retkeilijän niksitesti) ja testit sopivien tuotteiden tai palveluiden valintaan (esim. Postimerkkivalitsin). Riippumatta nettitestin teemasta tai tyypistä, onnistuneita nettitestejä yhdistää mielestäni kaksi asiaa: selkeä tavoite ja kohderyhmän tuntemus. Mikä sitten on hyvä tavoite ja kuinka kohderyhmän rajaus kannattaisi tehdä?

Kokosimme nettitestien suunnitteluun 4 vinkkiä, joiden avulla rakennat parempia nettitestejä kohderyhmällesi. Mikäli osallistava sisältö on sinulle vielä tuntematon osa-alue, voit lukea myös aikaisemman blogimme aiheesta. 

1. Aseta testillesi selkeä tavoite


Ilman selkeää tavoitetta nettitesteistä saatava hyöty jää usein saamatta. Suunnittelu kannattaa siis aina aloittaa tavoitteiden määrittelystä. Tavoitteiden ei kuitenkaan kannata olla liian monimutkaisia ja riittää, että asetat itsellesi vain yhden päätavoitteen. Hyviä tavoitteita nettitesteille ovat esimerkiksi verkkosivuston kävijämäärään kasvattaminen, kohderyhmän parempi tunteminen tai liidien generointi

Tavoitteiden lisäksi on hyvä myös määrittää, kuinka niiden onnistumista seurataan. Selkeä mittaristo auttaa myös testin jatkokehittämisessä ja varmistaa, että saadut hyödyt voidaan laskea myös rahallisesti.

2. Rajaa kohderyhmä


Mikäli tarkoituksenasi on tehdä kaikkia kiinnostava testi, et välttämättä kiinnosta ketään. Tämän takia onkin tärkeää rajata testille kohderyhmä. Kohderyhmänä voi toimia jokin olemassa olevista ostajapersoonista tai se voi perustua täysin uuteen ryhmittelyyn. Kohderyhmän valinnassa on tärkeää ymmärtää, mitkä asiat yhdistävät tätä ryhmää ja tuntevatko he yrityksesi entuudestaan vai oletko heille täysin uusi tuttavuus.

Mieti myös, edustavatko kohderyhmäsi jäsenet itseään vai esimerkiksi yritystä. Mikäli testin kohderyhmänä on B2B-yrityksen päättäjät, voit puhutella heitä myös yrityksen tarpeesta käsin.

3. Päätä testin teema

 
Seuraavassa vaiheessa määritetään testille teema. Teeman valinnassa kannattaa huomioida kohderyhmän eri mieltymykset sekä heille ajankohtaiset asiat. Mikäli kohderyhmäsi on esimerkiksi Tähtien sotaa rakastavat 15-25 vuotiaat miehet ja haluat kerätä tämän kohderyhmän yhteystietoja, voit tehdä tietovisan elokuvan ympäriltä sekä järjestää testin yhteyteen arvonnan. Mieti myös, sopiiko kohderyhmällesi paremmin humoristinen vai asiallinen sisältö, jotta sisältö ei herätä turhaa hämmennystä.

Mikäli et keksi heti mielenkiintoista teemaa testille, voit myös osallistaa kohderyhmääsi testin suunnittelussa. Voit rakentaa esimerkiksi yksinkertaisen kyselyn, jonka avulla kysyt kohderyhmältäsi, mitkä asiat heitä kiinnostavat tällä hetkellä eniten.

4. Valitse tavoitteeseen sopiva toteutustapa


Seuraava vaihe on toteutustavan valinta. Punnitse eri toteutusten mahdollisuuksia tavoitteiden ja teeman näkökulmasta. Mikäli tavoitteenasi on lisätä myyntiä, voit esimerkiksi rakentaa tarvelähtöisen tuotevalitsimen, mutta voit myös ohjata persoonallisuustestin tehneet käyttäjät ostoputkeesi heidän persoonansa mukaisesti. Erilaisia toteutustapoja nettitesteille ovat esimerkiksi persoonallisuustestit, tietovisat, gallupit ja tuotevalitsimet. Kokeile mikä toimii sinun kohderyhmällesi parhaiten!

rajala.png

Kuva 1. Rajalan kamera agentti

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty


Kun nämä neljä vaihetta on käyty läpi, olet valmis aloittamaan itse testin tekemisen. Älä unohda tavoitettasi tai kohderyhmääsi, kun mietit yksittäisiä kysymyksiä ja lopputuloksia. Onnea testien tekoon!

Kaipaatko apua liidien generoinnissa? Lataa ilmainen opas aiheesta:

  Opas liidien generointiin




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.