zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • tammikuuta 26, 2016

Myyntityö on asennelaji - 5 vinkkiä parempiin tuloksiin


Myyntityö on asennelaji - 5 vinkkiä parempiin tuloksiin

Voisimmeko todeta, että asiakkaiden hankkiminen ja pitäminen on yrityksen tärkeintä työtä? Kun yrityksen myynti toimii, asiakkaat pysyvät ja ostavat lisää, niin luultavimmin yrityksellä menee erittäin hyvin.

Olen usein miettinyt, mistä johtuu, että vaikka kaksi myyjää myy samaa tuotetta ihan samoille asiakkaille, samoilla hinnoilla ja samoilla ominaisuuksilla, niin silti tuloksissa voi olla valtavia eroja. Tämä voi johtua myyntitekniikasta, mutta useimmin syy on myyjän henkisessä hyvinvoinnissa ja tahtotilassa.

 

Kuvaan tätä tarinalla:

Isä oli tullut pitkän työpäivän jälkeen kotiinsa ja jäi kaksistaan pienen poikansa kanssa. Isää väsytti ja hän halusi istahtaa hetkeksi lehden ääreen.

Poika sen sijaan oli energiaa täynnä ja halusi leikkiä isän kanssa. Hän kinusi isää leikkimään ja isä pyrki kaikin keinoin keksimään pojalle muuta tekemistä, jotta saisi itse istahtaa hetkeksi lehden ääreen. Tämä ei kuitenkaan pojalle sopinut.

Isä huomasi lehdessä maapallon kuvan. Hän repi sen sievästi irti ja paloitteli sen pieneksi palasiksi heittäen palaset pojalle. Isä pyysi poikaa korjaamaan maapallon, jonka jälkeen hän voisi leikkiä pojan kanssa. Tähän poika suostui.

Meni alle kaksi minuuttia ja poika oli kasannut pallon. Kun isä ihmetteli, miten poika oli korjanut pallon niin nopeasti, niin poika sanoi isälle, että isä ei ollut huomannut pallon toisella puolella ollutta ihmisen kasvokuvaa. Poika kertoi, että ihminen oli helppo korjata, jonka jälkeen maapallokin tuli automaattisesti korjattua toisella puolella.

Tämä tarina kertoo sen totuuden, että kaikki lähtee meistä itsestämme. Meillä ihmisillä on paljon pelkoja, suruja ja murheita, jotka tekevät ympäröivästä maailmastammekin rikkinäisen. Kun ihminen saa korjattua oman mielensä kuntoon, niin ympärillä oleva maailmakin tulee kuin ihmeestä kuntoon.

Tästä syystä myyntityön tulosten korjaamisessakin kannattaisi lähteä liikkeelle omasta itsestään. Kun myyjä itse on innostununeella ja hyvällä mielellä, niin kaupan tekeminenkin on paljon helpompaa. Myyntityö kun on suurimmalta osalta innostuksen välittämistä.

”Järjestä oma mielesi kuntoon, niin asiakkaan inspiroimisesta tulee helppoa.”

 

5 vinkkiä, joilla voit vaikuttaa omaan mieleesi:

 

1. Ole kiitollinen kaikesta, mitä sinulla on

Joka ilta ennen nukkumaanmenoa käy mielessäsi läpi syitä, miksi voit olla kiitollinen. Tee sama myös heti herätessäsi aamulla. Tarkoituksellisella kiitollisuuteen keskittymisellä on valtavan suuret vaikutukset mielenlaatuusi.

 

2. Kirjaa alas henkilökohtaistet tavoitteesi

Vain noin 2 % ihmisistä kirjaa alas omat tavoitteensa. Kuitenkin on tutkittu, että tavoitteiden alaskirjaamisella on todella suuri vaikutus kyseisten asioiden toteutumiseen.

Tee kirjaamistasi tavoitteista yksiselitteisiä ja kirjoita ne nykymuotoon. Aikatauluta kukin tavoite, mihin mennessä se tulee toteutumaan ja laita tavoitteesi tärkeysjärjestykseen.

Suosittelen lukemaan tavoitteet läpi joka ilta ja aamu. Näin ne ovat koko ajan kirkkaana mielessäsi.

 

3. Kirjaa syyt, miksi tavoitteet haluat saavuttaa

Mitä vahvemmat henkilökohtaiset syyt sinulla on tavoitteiden saavuttamiseen, sitä todennäköisemmin niihin pääset. Kun sinulla on riittävän vahvat syyt saavuttaa tavoitteesi, niin et anna periksi ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla. On muuten todettu, että ihminen on valmis tekemään paljon enemmän muita varten kuin itseään varten.

 

4. Tee käytännön suunnitelma, miten haluttuihin tuloksiin pääset

Sanonta kuuluu: Ihminen on tapojensa uhri. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että käytännön tapamme vaikuttavat suuresti saavuttamiimme tuloksiin. Ajattelepa, että olet luonut itsellesi tavaksi käydä neljä kertaa viikossa kymmenen kilometrin juoksulenkin. Tämä tapa mitä luultavimmin johtaa siihen, että jonkin ajan kuluttua sinulla on todella hyvä juoksukunto.

Siispä kehottaisin sinua pohtimaan, millaiset tavat auttavat sinua parhaiten saavuttamaan henkilökohtaiset tavoitteesi.

 

5 Paina hommia täysillä!

Kun tulin ZEFille, niin silloinen myyntijohtajamme Matti Nevala painotti näin:

”Kun teet myyntiä kovasti, niin se on maailman helpoin laji, mutta jos yrität päästä helpolla, niin siitä tulee maailman vaikein laji.”

Otin tämän neuvon tosissani ja huomasin, että väite pitää täysin paikkaansa. Olen huomannut saman toteutuvan kaikessa muussakin tekemisessä. Kun aiemmat neljä kohtaa on kunnossa, niin tahtotila aktiiviseen tekemiseen löytyy varmasti.

 

Järjestimme Keskiviikkona 3.2. webinaarin aiheesta: Kuinka kartoitan asiakastarpeen ja profiloin asiakaskantani digitaalisesti. Katso webinaaritallenne tästä!

KATSO WEBINAARITALLENNE TÄSTÄ

Tuomas Haapsaari, CMO

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.