zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • joulukuuta 10, 2015

Myyjä - et menetä työtäsi


Myyntipuheluiden määrä kasvaa

Maailmalla on suuri trendi käynnissä, jossa markkinointi ja myynti kääntyvät enemmän tyrkyttämisestä houkuttamiseen ja koukuttamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että nettisivuille aletaan houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita hyödyllisten sisältöjen avulla. Nettisivuilla on sitten erilaisia keinoja kerätä sivukävijältä yhteystietoja, joista sopivimmat päätyvät myynnin soittolistoille.

On ollut paljon puhetta siitä, että markkinoinnin automaation ansiosta kylmäpuhelujen soittaminen loppuu ja asiakkaat vievät tuotteesi käsistä kun vain markkinoit oikein. Tässä on paljon perää, mutta paljon myös väärinymmärrystä.

"Vaikka kylmäpuheluita ei enää soiteta, niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että puheluiden määrä vähenisi - päinvastoin"

Puheluiden määrä kasvaa inbound-markkinoinnin seurauksena melko paljonkin tämän lisäksi puheluiden kesto pitenee ja sävy muuttuu. Kylmäpuhelun kesto on hyvin lyhyt. Usein, mitä lyhyempi, sen parempi. Ainoa tavoite kylmäpuhelussa on tapaamisen sopiminen.

Inbound-puhelu

Inbound-puhelu sen sijaan lähtee eri lähtökohdasta. Tässä tapauksessa myyjän rooli on lähtökohtaisesti kartoittaa asiakkaan tilannetta, selvittää, missä kohtaa ostoprosessia asiakas on ja ketkä päätöksentekoon osallistuvat. Mikäli myyjä toteaa, että kyseinen asiakas on potentiaalinen ostaja, niin sitten tapaaminen sovitaan. Eli ote on siirtynyt kartoittavampaan suuntaan. Näin jokainen puhelu ei päädy eikä pidäkään päätyä tapaamiseen.

Olen sitä mieltä, että mitä enemmän soitetaan, sen parempi. Puhelut kannattaa kuitenkin pitää mahdollisimman keskustelevina tyrkyttämisen sijaan.

Kun inbound-markkinoinnin kautta tulleen henkilön kanssa sovitaan tapaaminen ja pöytään saadaan oikeat ihmiset, niin kaupan pitäisi syntyä jo ensimmäisellä tapaamisella, mikäli myyjä hoitaa homman hyvin. Tämä johtuu siitä, että asiakkaalla on todellinen tarve, joka on syntynyt digitaalisten kanavien kautta. Tämän lisäksi kyseinen asiakas on luultavasti kuluttanut sisältöjänne hyvinkin paljon ja ansainnut luottamuksenne jo hyvissä ajoin ennen tapaamista. Myyjän tehtäväksi jää uusien näkemysten tuominen ja asiakkaan tarpeen ratkaiseminen sekä kaupan päättäminen. Tämän vaiheen merkitys on vain korostunut viimeaikoina.

Älä siis jää odottamaan kynä kädessä sopimuspapereita, vaan tartu iloisesti puhelimeen!

Saatko riittävästi myyntiliidejä nettisivuiltanne? Jotta inbound-markkinointi toimii hyvin, sivujen pitää tuottaa paljon myyntiliidejä. Lataa opas, kuinka muutat sivukävijäsi myyntiliideiksi!

Opas liidien generointiin

Tuomas Haapsaari, CMO

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.