zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • marraskuuta 25, 2014

Mitä viisi antiikin filosofia sanoivat asiakaskokemuksesta?


IMG_0525

Hyvä käytettävyys, design ja palvelukokemus tarjoavat erinomaisen kilpailuedun. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan siihen panostaminen voi jopa kolminkertaistaa yrityksen arvon.

Aiheesta on kirjoitettu paljon jo antiikin aikoina. Seuraavassa viisi kuolematonta antiikin filosofin lausahdusta, jotka muistuttavat mihin hyveellisessä asiakaskokemusdesignessa kannattaa panostaa.

1. Kerää ja analysoi asiakkaiden näkemyksiä

”Hämmästyttävin asia on pitkäikäinen tyranni”

– Thales (636–546 eaa.)

Esisokraattinen filosofi ja itsekin liikemies Thales korosti yrityksen systemaattisia tapoja kerätä ja analysoida asiakkaiden palautteita. Silloin päätöksentekoa ei ohjaa yrityksen omien valtarakenteiden verkko, vaan asiakkaiden todelliset tarpeet. Monet lupaavasti alkaneet hankkeet päättyvät liikaan spekulaatioon ja vähäiseen kommunikaatioon. Tyranni ei selviä pitkään markkinoilla.

2. Kehitä jatkuvaan, elä muutoksessa

”Puhdasta totuutta ei kukaan ole tavannut eikä koskaan tule tuntemaan.”

– Ksenofanes (570–480 eaa.)

Ksenofanesta pidetään joissain yhteyksissä tietoteoreettisen skeptisismin edelläkävijänä. Epäilyssä, kaiken varman tiedon kyseenalaistamisessa saattaakin piiletä onnellisen asiakkuuden siemen. Asiakaskokemusdesignea pitää kehittää ja testata jatkuvaan; kerätä systemaattisesti mielipiteitä ja mitata asiakaskohtaamisten onnistumista. On hyväksyttävä jatkuva asiakastarpeiden muutos ja oma tietämättömyys. Menestyvä yritys osaa elää muutoksessa.

3. Erotu ja ole rohkea!

”Kaunein harmonia saa alkunsa riitasoinnusta.”

– Herakleitos (535–475 eaa.)

Parasta on saada asiakas positiivisesti yllättymään. Pieni kiitoslahja, maininta tai mikä hyvänsä yllättävä ele voi tehdä asiakkaasta palvelusi puolestapuhujan – parhaan markkinoijan. Keskity luomaan tunnetta markkinoille, älä keräämään tunnettuutta. Pelkkä laimea harmonia ei synnytä tunteita ja unohdut pian.

4. Hahmota ongelmat ja priorisoi

”Pienet huolet puhuvat, suuret ovat mykkiä”

– Seneca (4 eaa. – 65 jaa.)

Seneca pureutui projektipäällikön omaisesti asiakaskokemukseen yrityksen sisäisenä hankkeena. On totta, että joskus omaan asiakaskokemukseen tarttuminen voi tuntua ylitsepääsemättömältä haasteelta. Tekemistä olisi joka suunnalla ja ne kaikki tuntuvat vaativan reagoimista. Kirjoita ne lapuilla ja ryhmittele suurempiin kokonaisuuksiin. Anna niille jokaiselle prioriteettiarvo. Huomaat saaneesi suuremmat huolet puhumaan!

5. Luo arvoa, määrittele missiosi

”Onnellisuus on täydellinen ja itsessään riittävä hyvä, ja se on tekojemme päämäärä.”

– Aristoteles (384–322 eaa.)

Ehkä tunnetuin asiakaskokemuskonsultti Aristoteles summaa jokaisen tavoittelevan onnellisuutta. Yrityksen liiketoiminta luo hyvinvointia suoraan tai välillisesti ihmisille ja yhteiskunnalle. Mikä olisikaan katastrofisempaa kuin tarjota palveluita vailla halua välittää iloa ja onnen elämyksiä? Perusta oma asiakaskokemusdesign yrityksesi arvoihin ja missioon. Miten haluatte asiakkaitanne palvella, millaista onnellisuutta heille tuottaa?

Kirjoittaja: Heikki Sivonen, Brand Manager / Paytrail

Klikkaa verkkomaksupalvelu Paytrailin nettisivuille tästä!




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.