zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • elokuuta 13, 2013

Miksi sinun pitäisi tehdä kyselyitä?


Jos olet joskus kokenut, että erilaisten kyselyiden on tarkoitus kuluttaa aikaasi tai kysyä itsestäänselvyyksiä, niin jatkapa lukemista. Kerron seuraavassa miksi ja miten kyselyitä kannattaa tehdä. Kyselyn keskiössä on aina kerätty tieto, tiedolla johdetaan paremmin, tiedolla kehitytään ja tiedon avulla tehdään rahaa…kiinnostaako?

Kysely vai arviointi?

Huonosti tehdyt kyselyt ovat valitettava mätä omena, joka sahaa tiedonkeruun oksaa. Tämän enempää ei huonoihin kyselyihin huomiota kiinnitetä, vaan keskitytään siihen miten sinä saat kyselyistäsi timantteja.

Usein asioita mitataan yksiulotteisella asteikolla esimerkiksi yhdestä viiteen, jolloin käytetään ns. Likertin asteikkoa. Tuossa klassisessa asteikossa ei ole mitään vikaa, mutta vaihtoehtojakin on. Likertin asteikkoa käyttämällä päädyt numeraaliseen lukemaan, joka hyvin usein on välillä 2,6 – 3,2. Nyt olet siis saanut tiedosta irti sen mitä siitä tällä asteikolla on saatavissa. Valitettavan usein on kuitenkin niin, että numero 3,2 ei kerro mitään siitä MIKSI olemme päätyneet tähän numeroon, mitä olemme tehneet oikein ja mitä väärin…

Nelikenttä on tiedonkeruun tapa, joka tuo kyselyihin merkityksen. Sen avulla pääsee suoraan kiinni siihen miksi asiat ovat kuten ne ovat ja pystyt havaitsemaan syy-yhteyksiä. Likertillä kysyttäessä voimme esimerkiksi ravintolassa kysyä kuinka miellyttävä miljöö on ruokailijan mielestä ollut. Hän antaa näkemyksensä asteikolla yhdestä viiteen, mutta kysely ei huomioi asian merkitystä vastaajalle. Nelikentällä kysyttäessä vaaka-akselin rinnalle tuodaan myös pystyakseli, joka kysyy asian merkitystä vastaajalle. Sama kysymys nelikentällä kuuluu siis: kuinka miellyttävä miljöö oli, ja kuinka suuri merkitys viihtyisällä miljööllä on sinulle? Jälkimmäinen kysymystapa tuottaa varmasti parempaa ymmärrystä asiakkaan näkemyksestä.

Nelikentän vahvuus tulee esille kun kysymme eri asioita samalla vastaus-skaalalla. Äskeistä esimerkkiä käyttäen saisimme siis selville keskiarvollisesti kuinka tärkeä miljöö on kokonaisuuden kannalta ja voisimme arvioida onko miljööseen panostaminen asia joka tulee nostaa agendalle pian. Selvää on, että usein kyselyt tuovat esiin useampia vahvuusalueita ja kehityskohtia, jolloin olennaista on poimia niistä akuuteimmat ja tehdä toimenpiteitä noin 2-4 asian ympärillä.

Arvioinnin suunnittelussa olet hyvällä alulla, jos olet miettinyt seuraavia tekijöitä:

  • Miksi kysely tehdään?
  • Mikä on paras mahdollinen tapa ja menetelmä kerätä tietoa?
  • Millaiset ovat resurssisi analysoidun tiedon pohjalta tehtävien toimenpiteiden tekemiseen?

Jatkamme arviointien maailman avartamista myös myöhemmin blogissamme, mutta jos et malta odottaa sinne saakka, niin otathan yhteyttä: myynti@zef.fi, 010 423 7900 tai käske meidän ottaa sinuun yhteyttä täältä




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.