zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • heinäkuuta 31, 2015

Miksi nettitesteistä innostutaan?


fun-quiz-wide

Olet kenties törmännyt eri medioissa kymmeniin tai jopa satoihin erilaisiin nettitesteihin: ”Mikä puulaji olet?” ”Mikä on sinun kutsumusammattisi?” tai ”Testaa, kuka on kesäheilasi!”

Alun perin Yhdysvalloista Suomeen rantautuneet nettitestit ovatkin levinneet räjähdysmäisesti erityisesti sosiaalisessa mediassa viime vuosien aikana. Suosituimmat kotimaiset nettitestit tavoittavat jopa miljoona käyttäjää. 

Ei ole yllätys, että nettitestibuumi osuu samaan aaltoon verkkojournalismin viihteellistymisen kanssa. Internet on tulvillaan erilaisia sisältöjä ja kilpailu lukijoista eri medioiden kesken vilkasta. Interaktiiviset sisällöt, kuten nettitestit, osallistavat lukijaa ja niiden avulla voidaan tehdä asiasta kuin asiasta kiinnostava ja lukijaa henkilökohtaisesti koskettava.

Nettitestin sisältävä uutisartikkeli keikkuukin usein luetuimpien juttujen kärkisijoilla. Kun testin tehneet lukijat jakavat tuloksensa sosiaalisessa mediassa, vetävät he mukanaan uuden massan testin pariin ja testin tarjoajan nettisivuille.

YLEn haastattelema psykologi Teemu Ollikainen kertoo testien vetovoiman perustuvan itsetutkiskelun tarpeeseen: ”Ihmisillä on pohjaton ja ainainen kiinnostus saada itsestään selvää. Mukana on tietysti myös toive siitä, että saisi tietää jotain hyvää itsestä. Jos vaikka testaa minkälainen puulaji on, ei odota tulokseksi, että on vaivaiskoivu tai jokin vaatimaton pensas. Sitä toivoo, että tulos olisi esimerkiksi jokin jalo lehtipuu.”

Suosituimpien testien tulokset ovatkin yleensä positiivisia ja jollain tapaa tekijäänsä kannustavia.

Ollikainen toteaa YLEn haastattelussa nettitestin antavan käyttäjälle myös tunteen, että tämä on osa jotain suurempaa ryhmää - tai sitten testin tehnyt käyttäjä jakaa tuloksensa kertoakseen olevansa jollain tapaa erilainen ja ainutlaatuinen. Tuloksia vertaillaan ystävien kanssa ja ne herättävät keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Nettitestit auttavat siis parhaimmillaan meitä oppimaan lisää itsestämme, tutkimaan identiteettiämme - ja vähintäänkin tarjoavat keveää viihdettä. Testin tarjoajalle ne tarjoavat toimivan vaihtoehdon netin sisältöviidakossa erottumiseen ja sivukävijöiden houkutteluun.

Hyvin tehty nettitesti organisaatiosi nettisivuilla onkin loistokeino luoda lisää liikennettä, kasvattaa markkinointirekisteriä ja kerätä tietoa kohderyhmäsi tarpeista. Halutessasi oppia aiheesta lisää, lataa alta ilmainen opas:

Opas: Kuinka teen nettitestin

Jaa:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.