zef_logo.png
Ë
Toni Martikainen Toni Martikainen • elokuuta 26, 2016

B2B-markkinoija kysy, älä oleta!


B2B-markkinoija kysy, älä oleta!

Nykypäivän sisältömarkkinointi lähtee usein liikkeelle kauniista ideasta auttaa asiakasta ja tuottaa juuri hänelle relevanttia sisältöä. Meille kaikille on kuitenkin tuttua tilanne, jossa sähköpostiin tippuu mainos yritykseltä, jonka palveluita emme ole tarvinneet vuosiin tai törmäämme sosiaalisessa mediassa kellomainoksiin viikko sen jälkeen, kun uusi kello on jo ranteessa. Haluaisinkin kysyä sinulta, kuinka me markkinoijat voisimme olla sinulle oikeasti relevantteja? 

Kun rakastuin muutamia vuosia sitten inbound-markkinointiin, ajattelin sisältöjen määrän olevan avain onneen. Sisältöjen määrä parantaa yrityksen verkkonäkyvyyttä ja täten tietenkin lisää kerättyjen liidien määrää. Kun tähän soppaan lisätään vielä eri ostovaiheisiin suunniteltuja sisältöjä, saadaan kerättyä myyntivalmiita liidejä. Kuulostaapa yksinkertaiselta ja helpolta! Miksi yrityksien markkinointi kuitenkin tuntuu usein päälle liimatulta? Olemme harmittavan usein epärelevantteja ostajalle, mutta toisaalta eihän ruudun tällä puolella oleva markkinoija juurikaan tunne sinua.

Yrityksiemme markkinointi perustuu liian usein erilaisiin segmentointeihin ja oletuksiin ostajan tarpeesta ja nykytilasta, vaikka samaan aikaan emme itse haluaisi tulla segmentoiduiksi. Tämän sijaan haluamme saada kohdennettua palvelua ja tuntea itsemme yksilöiksi, haluamme kertoa tiedoistamme ja oppia lisää. Petymme jos meitä ei huomioida tai kun huomaamme, ettei maanantain lounaslistalla olekaan omaa suosikkiannosta saatavilla. Tästä herääkin kysymys, olemmeko unohtaneet antaa liideillemme mahdollisuuden osallistua ja kertoa itsestään? Vai tyydymmekö segmentoimaan liidit tittelin ja verkkokäyttäytymisen perusteella? Miten voisimme huomioida ostajan todelliset tarpeet osana markkinoinnin automaatiota, jos niitä ei ole kysytty? 

Onko liidien tuottaminen haasteena? Lataa tästä kattava opas liidigenerointiin!

Opas liidien generointiin

Advance B2B:n Mikko Seppä mainitsi vierasblogissaan markkinoinnin tärkeimmäksi tehtäväksi asiakkaan status quon rikkomisen. Jotta pääsemme rikkomaan tuota tilaa, meidän tulee ymmärtää mahdollisen ostajan nykytila, persoona ja tarve. Keräämällä tätä tietoa eri kohtaamisten yhteydessä, ostaja kokee tulleensa kuunnelluksi ja markkinointi pääsee luomaan suhteen, jossa ostaja voi luottaa yritykseen. Samalla myös muuttunut tarve tulee huomioitua, eikä asiakasta tarvitse kiusata mainoksilla, joiden ajankohtaisuus on umpeutunut aikoja sitten.

Kolme vinkkiä parempaan B2B-markkinointiin:

1. Kysy ja kuuntele

Älä keskity keräämään vain yhteystietoja myynnille tai seuraamaan mitä blogeja ostaja lukee. Mitä enemmän kysymme ostajalta itseltään, sitä tehokkaampaa markkinointi ja myynti on. Kysymisen voi aloittaa esimerkiksi keräämällä liidejä profiloivan nettitestin tai tuotevalitsimen avulla. Kuuntele asiakkaasi toiveet ja personoi markkinointisi hänen vastauksiensa perusteella.

2. Osallista ostajaa 

Markkinoinnin tulee olla interaktiivista. Anna ostajan vaikuttaa saamaansa sisältöön ja ota ostaja mukaan sisällöntuotantoon ja jakeluun.  

3. Valitse oikea aika ja kanava

Älä pelkää odottaa. Kun markkinointisi on paremmin ajoitettua ja olet kysynyt ostajalta hänelle mieluisimman kanavan, markkinointisi ei häiritse ostajaa vaan tarjoaa ratkaisuja hänen ongelmiinsa.




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.