zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • toukokuuta 20, 2015

Kuinka saat viestisi leviämään sosiaalisessa mediassa: 3 vinkkiä viraaliin sisältöön


Kuinka saat viestisi leviämään sosiaalisessa mediassa: 3 vinkkiä viraaliin sisältöön, viraalimarkkinonti

Mikä on koukuttavan sisällön salaisuus? Tarvitaanko viraaliefektin luomiseen rekkalastillinen kissanpentuja, tatuoitu Zlatan tai Hemingwayn kirjoitustaidot? Vai onko kyse sittenkin jostakin huomattavasti yksinkertaisemmasta kikasta, joka on minkä tahansa yrityksen helppo toteuttaa ja luoda tietoisesti...? Listasimme 3 vinkkiä viraalin ilmiön luomiseen ja kokosimme avuksesi ilmaisen oppaan, jonka voit halutessasi ladata täältä.

Mitä on viraalimarkkinointi?

Viraalimarkkinointi on markkinointia, jossa viesti kulkee salamannopeasti ihmiseltä toiselle. Yhä useammin tämä tapahtuu sosiaalisen median välityksellä. Viraaliefekti nostaa esimerkiksi videon, blogitekstin, kuvan tai hauskan nettitestin suuren yleisön suosioon herättäen keskustelua ja keräten usein innokkaan faniyhteisön ympärilleen.

Tuotteiden ja yrityksen sanoman leviäminen suusta suuhun, ihmiseltä ihmiselle suosittelun kautta jokaisen yrityksen havittelema kultakaivos. Sekä kustannustehokkain että kaupallisesti tehokkain kanava on perinteinen suosittelu kollegan tai ystävien kautta. Myös tunnettuuden leviäminen viraalein keinoin on yksi vahvimpia keinoja rakentaa brändin kuva ihmisten mieleen.

Millainen sisältö innostaa jakamaan?

Ei ole olemassa valmista kaava sille, millainen sisältö leviää – käytännössä se voi olla mitä tahansa Evianin sydämet sulattavista vauvavideosta (yli 100 miljoonaa katselukertaa) vastikään laajalti viihdyttäneeseen ”This is ameerika mään”-kolumniin. Moni sisältö saavuttaa suursuosion kuin sattumalta - tästä hyvänä esimerkkinä Pietarsaaresta Hollywoodin parrasvaloihin liidellyt "kielinainen", Smoukahontas.

Viraalin ilmiön alkulähde voi olla myös jotain muuta kuin suosittu video tai teksti. Olet kenties törmännyt esimerkiksi Coca Colan kampanjaan, joka toi nimellä varustetut kokispullot kauppojen hyllyille (ja lisäsi myyntiä jopa 19%). Myös nettitestit ovat yhä suositumpi viraali sisältömarkkinointikeino: Saatat muistaa esimerkiksi viime syksyltä Monsterin ja Filosofian Akatemian tuottaman Kutsumuskoneen, joka levisi blogeissa ja sosiaalisessa mediassa keräten yli 200.000 kävijää noin viikossa. 

Jonah Berger on tutkinut viraaliutta vuosien ajan ja Contagious-kirjassaan hän esittää suosituille ilmiöille tyypillisiä tekijöitä tiivistäen ne ns. STEPPS-malliin. Hänen mukaan suosittujen sisältöjen ja ilmiöiden taustalta voidaan tunnistaa ainakin näitä yhteneväisiä piirteitä:

  • Tarinat (Story)
  • Triggerit (Triggers)
  • Tunteet (Emotion)
  • Näkyvyys / Osallistumisen helppous (Public)
  • Käytännön hyöty (Practical value)
  • Sosiaalinen valuutta (Social Currency)

Tiivistetysti:

Viraali sisältö kertoo usein tarinaa, se vetoaa tunteisiin, on helposti jaettavissa ja osallistuttavissa, sisältää hyödyllistä tietoa ja saa jakajan näyttämään hyvältä muiden silmissä.

Listasimme näiden oppien pohjalta 3 vinkkiä, jotka voit suoraan viedä osaksi markkinointiasi. Halutessasi lisää vinkkejä, lataa ilmainen opas täältä.

1. Kerro tarinaa, vetoa tunteisiin

Tarinat toimivat, koska ne vetoavat tunteisiin. Samaistumme tarinoihin, ne koskettavat meitä ja kerromme niitä eteenpäin mielellään. Bergerin mukaan jaamme silloin, kun välitämme.

Jotkin tunteet lisäävät jakamista ja toiset puolestaan vähentävät sitä. Kun tunnemme olomme jännittyneeksi, haluamme tehdä jotain sen sijaan että istuisimme paikoillamme. Sama pätee myös mm. huvittuneisuuden ja hämmästyksen tunteeseen. Kun huvitumme tai inspiroidumme hämmästyksen tunteesta, emme voi sille mitään että haluamme välittömästi kertoa eteenpäin, mitä tapahtui.

Mieti, mikä voisi olla sinun yrityksesi tarina tai kampanjasi kantava punainen lanka ja muokkaa viestisi inspiroivaan muotoon. Vrt. Onko yrityksesi tarina ”we make elevators” vai ”we create the best people flow experience” (KONE)?

2. Tarjoa hyötyä, jaa osaamistasi ilmaiseksi

Kukapa ei haluaisi jakaa hyvää ilmaista neuvoa ystävälleen? Jaa vinkkejä, jotka auttavat lukijoitasi kehittämään jollain tapaa elämäänsä ja tekemään hyviä päätöksiä. Esimerkiksi "how to" –blogit ja nettitestit, joista ihminen oppii itsestään / löytää suosituksia itselleen leviävät usein laajasti. Tällaisen sisällön jakaminen tuo jakajalle myös sosiaalista valuuttaa, kun hän profiloituu jonkin aihealueen tuntijaksi ja edelläkävijäksi.

Loppujen lopuksi viraalin ilmiön luomisessakaan ei ole kyse vain siitä, että saisit minkä tahansa viestin leviämään yleisösi keskuuteen. Viestin leviämisellä sinänsä ei ole juurikaan itseisarvoa – tärkeää on pohtia, onko viestisi aidosti merkityksellinen - ja kuinka sisältö kääntyy hyödyksesi, esimerkiksi uusiksi liideiksi myyntiäsi varten. Pohdi siis, mitä todella haluat yleisöllesi sanoa – useimmiten antaessasi jotain merkityksellistä - esimerkiksi jakaessasi erikoisosaamistasi – ilmaiseksi, yleisösi haluaa antaa sinulle myös jotain takaisin.

3. Tartu ajankohtaisiin aiheisiin

Yksi tämän vuoden kuumimpia markkinointitrendejä on reaaliaikainen markkinointi. Tällä tarkoitetaan vikkelää reagointia ajankohtaisiin aiheisiin – erityisesti jakamalla sosiaalisessa mediassa oivaltavaa sisältöä nopeasti johonkin ajankohtaiseen aiheeseen tai tapahtumaan liittyen. Törmäsit kenties esimerkiksi viime jalkapallon MM-kisojen aikaan Twitterissä villinneeseen Snickersin ”More satisfying than Italian” –meemiin (lähes 50.000 uudelleentwiittausta)

Tällainen sisältö saa usein jakajalleen tunteen ikään kuin ’sisäpiiriin’ kuulumisesta. Hauska ja nokkela sisältö vetoaa tunteisiin ja yleisimmin viraaliefektin saavatkin aikaan juuri huvittuneisuutta aiheuttavat sisällöt. 

Näiden vinkkien myötä toivotamme onnea ja intoa matkaan sisältöjesi tuottamiseen! Muistathan myös markkinointiguru David Ogilvyn kultaisen säännön: "Parhaat ideat syntyvät vitseinä. Tee ajattelustasi niin hauskaa kuin mahdollista."

Lataa ilmainen opas ja saat loput vinkit viestisi levittämiseen sosiaalisessa mediassa:

Viraali-opas

 

Jaa artikkeli:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.