zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • kesäkuuta 9, 2015

10 vinkkiä, joilla luot suositun nettitestin


nettitesti

Nettitestit ovat loistava viraalimarkkinointikeino. Käyttäjät viihtyvät pelimäisen testin parissa löytäen esimerkiksi osuvia suosituksia tai uusia puolia itsestään hauskalla tavalla. Testi kannustaa käyttäjää jakamaan tuloksensa, jolloin se leviääkin usein todella nopeasti: suosituimmat testit keräävät näin jopa miljoonia käyttäjiä!

Esimerkiksi Monsterin ja Filosofian Akatemian tekemä Kutsumuskone keräsi ensimmäisen kolmen päivän aikana yli 220 000 kävijää. Suosikin tekemä ammatinvalintatesti taas keräsi ensimmäisen viikon aikana yli 600 000 käyttäjää.

Olemme toteuttaneet asiakkaidemme kanssa tuhansia erilaisia nettitestejä ja kokemustemme pohjalta kokosimme alle 10 askelta suosittuun nettitestiin:

1. Päätä kohderyhmä

Päätä ennen testin tekemistä, ketä haluat ensisijaisesti tavoitella. Kohderyhmä tulee ohjaamaan tulevia päätöksiäsi valinnan hetkellä.

2. Etsi kohderyhmällesi sopiva aihe

Kun kohderyhmä on tiedossa, on aika päättää testille aihe. Listaa useita eri vaihtoehtoja, joista uskot kohderyhmäsi kiinnostuvan. Kun vaihtoehtoja on useita, niistä on helppo rajata lopullinen timantti!

3. Tee tuloksista yllättäviä ja hauskoja

Tulokset eli testin kohteet ovat jopa tärkein tekijä viraliteetille. Tulokset vaikuttavat usein eniten siihen, kuinka moni testin tehneistä jakaa tuloksensa sosiaaliseen mediaan. Tuloksen tulee olla testin tehneelle hyvin osuva, mutta samalla yllättävä. Suositun nettitestin tulosteksti on myös lukijalleen hauska.

4. Luo sopiva määrä kysymyksiä

Suositussa nettitestissä on 8 - 15 kysymystä. Ensimmäinen kysymys on erittäin tärkeässä roolissa, joten siihen kannattaa suunnitella jotain yllättävää ja hauskaa. Emme suosittele käyttämään juurikaan monivalintakysymyksiä, joissa valitaan vaihtoehto valmiista vastauksista. Tämä siksi, että mikäli yksikään vaihtoehto ei osu kohdalle, vastaaminen voi jäädä tässä kohtaan kesken.

5. Panosta visuaalisuuteen

Visuaalisuus on tärkeä osa nettitestiä. Pelimäisen iloinen ulkoasu houkuttelee vastaamaan. Huolehdi siitä, että jokainen tekemäsi testi on visuaalisesti viihdyttävän näköinen.

6. Tuo sosiaalisen median jakonapit esiin

Nettitestit leviävät erittäin voimakkaasti sosiaalisessa mediassa. On erittäin tärkeää, että heti tuloksen yhteydessä testin tekijälle näytetään isolla ainakin Facebook, Twitter, ja Whatsapp -jakonapit. Hyvän nettitestin tekijöistä jopa 40 % jakaa tuloksensa sosiaalisessa mediassa! Tässä piilee siis suuri mahdollisuus.

Täytyy kuitenkin muistaa, että hyvä sisältö ratkaisee tässäkin asiassa. Esimerkiksi osa blogeista kerää valtavia lukijamääriä ja osaa ei juurikaan lueta. Tämän takia nettitesteissäkin sisältö on ratkaiseva tekijä.

7. Järjestä kilpailu tai muu houkutin testin yhteyteen

Kilpailut ovat myös yksi syy saada kävijä klikkaamaan nettitestiin. Hyvän kilpailun palkintojen ei tarvitse olla hirmuisen arvokkaita. Mikäli palkinto on hyödyllinen, niin se usein riittää. Tässäkin luovuudella on iso merkitys.

8. Aseta testi näkyvästi esille

Upota testi mahdollisimman näkyvälle paikalle sivustoa, jotta kävijät näkevät sen heti sivuille tullessaan. Sivun kävijämäärä, jolle testi upotetan, vaikuttaa luonnollisesti paljon siihen, kuinka paljon kävijöitä testi kerää. Toki hyvä testi lähtee leviämään viraalisti ilman valtavaa kävijämassaa, mutta suuri kävijämäärä helpottaa testin leviämistä.

9. Markkinoi testiä aktiivisesti

Nettitestiä kannattaa markkinoida kaikissa omissa markkinointikanavissa. Sosiaalisessa medioissa kannattaa tehdä nostoja testille tasaisin väliajoin. Yksi nosto ei riitä, vaan niitä kannattaa tehdä useita, jotta kävijöitä saadaan mahdollisimman paljon alkuun jakamaan testiä eteenpäin.

Omista työntekijöistä kannattaa tehdä sanansaattajia testille. Kun kaikki työntekijänne jakavat omat tuloksensa, niin sillä saadaan jo tehokas alku testin leviämiselle. Nettitesti on erittäin hyvä julkistaa myös uutiskirjeessä. Usein nettitesti on uutiskirjeen klikatuin linkki.

10. Tarjoa mukava käyttökokemus

Tämän päivän ihminen on kärsimätön. On siis erittäin tärkeä, että nettitesti toimii hyvin ja sujuvasti. Nettitestiin vastaajan ei tulisi koskaan miettiä, mitä pitää tehdä seuraavaksi.

Kiinnostaako viraalimarkkinointi? Lataa täältä ilmainen opas "Kuinka luot ilmiön sosiaalisessa mediassa?":

Viraali-opas

 

Jaa:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.