zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • helmikuuta 17, 2016

Katri Tanni: Sisältömarkkinoinnissa ei ole(kaan) kyse sisällöistä


differo_blogi_kuva_2.jpg

Uskon, että teette yrityksessänne sisältömarkkinointia. Kubo Finlandin tutkimusten mukaan ainakin yhä useampi yritys tekee sitä ja aikoo satsata siihen. Mutta mihin oikeastaan satsaukset kohdistuvat? Sisältöjen tuotantoon? Se ei vielä ole sisältömarkkinointia. Koetan tässä bloggauksessa omiin kokemuksiini rinnastaen tuoda esiin sitä, mitä sisältömarkkinointi oikein on ja mitä se ei ole.

Sisältömarkkinointi on:

1. Arvoa asiakkaalle. Sisällöt eivät puhuttele, jos niitä ei ole nidottu yhteen asiakkaillenne tuottamaan arvoon. Tätä ei pelkästään viestintä, markkinointi tai parastaan kumppanitoimisto pysty linjaamaan ilman tietoa asiakasrajapinnan tiedon tarpeista eri ostoprosessien ja asiakkuuden vaiheista.

2. Palvelukokemus ja tiedontason syventämistä. Asiakas haluaa oppia ja ymmärtää ehkä business-alueesta josta on ensimmäistä kertaa urallaan tekemässä ostopäätöstä. Luo tähän mahdollisuus. Opasta, auta relevanteille ja johdattavilla sisällöillä. Älä vain kerro, esittele tai tyrkytä - se on asiakkaan aliarvioimista ja spämmäystä.

3. Logiikkaa, päättelyä ja asiakkaan rinnalla kulkemista. Johdata kävijää tiedon tasolla eteenpäin. Ostoprosessissa jopa 80 % tehdään verkossa – siinä on monta tasoa ja vaihetta. Ole systemaattinen. Miten puhuisit osaamisestanne henkilölle, joka ei siitä tiedä mitään, entä miten puhuisit potentiaalisimmalle asiakkaallenne, joka on expertti aihealueella jo valmiiksi?

4. Tuloshakuista markkinointia. Mieti, mikä yhteys sisältömarkkinoinnilla on liiketoiminnan tuloksiin. Pelkkä kävijämäärä tai somejaot eivät millään yrityksellä riitä sisältömarkkinoinnin mittareiksi.

Sisältömarkkinointia ei mielestäni ole:

1. Blogi, videotuotanto, artikkelit. Sisältöä nämä toki ovat, mutta eivät yksinään sisältömarkkinointia. Usealla sivustolla blogisisältö loppuu siihen, että ohjataan seuraavaan tuoreimpaan bloggaukseen vaikkei se millään tavalla kuuluisi juuri luettuun aihealueeseen. Tai artikkeli kehottaa ottamaan yleisesti yhteyttä yritykseen ilman, että kerrotaan tai johdatetaan artikkelin teemaan kuuluviin palvelu- tai tuotekuvauksiin. Toisin sanoen, tiedon tasoon kuuluvat jatkumot puuttuvat.

2. Liiketoiminnan fokuksesta irralliset kampanjat. Sisältöä voidaan tehdä verkkoon vaikka miten paljon, mutta älykästä ja tuottavaa siitä tekee se, että sisällöt on sidottu tavoitekohderyhmien tiedon tasoon joko ennen asiakkuutta, ostoikkunavaiheeseen tai asiakkuuden aikaan.

3. Pelkän markkinointiosaston tai –toimiston työtä. Testaa, tietääkö muu organisaatio työstänne, tekemisestänne ja suunnitelmistanne. Ovatko he mukana, näkyykö liiketoiminnan suunta ja fokus sisältömarkkinointinne linjassa?     

Jos olet edellä kuvattujen teemojen kanssa samaa mieltä, onnittelut! Olet parantamassa suomalaista markkinointikulttuuria!

Lataa kattava opas, kuinka tuotat myyntiliidejä sisältömarkkinoinnin keinoin.

Opas liidien generointiin

Katri Tanni on Differo Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja. Katri on markkinoinnin osaaja, joka innostuu uusista asioista, perehtyy ja ottaa selvää. Katrin erikoisosaamista on asiakasarvojen esiinnostaminen sekä niiden jalostaminen sisältökärjiksi ja -poluiksi. Katri vastaa asiakkuusjohtamisesta ja uusasiakashankinnasta sekä toimii vanhempana sisältöstrategina vaativissa sisältöstrategiatöissä.




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.