zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • huhtikuuta 9, 2013

"Joo, mutta ei tämä toimi meidän bisneksessä…"


Jos olet koskaan toiminut myyntitehtävissä olet todennäköisesti kuullut otsikon lauseen ihan liian monta kertaa.

Itse en vielä vuosien jälkeenkään ymmärrä mihin tuo niin yleinen lausahdus oikein mahtaa perustua.

Ilmiön taustalla lienee ihmisten luotto omaan erinomaisuuteensa tai jokin muu selittämätön mysteeri, olkoon miten on. Omalla kohdallani olen toisaalta huomannut todella monta kertaa, että se mikä toimii muualla, toimii todennäköisesti myös minulla.

Business of Software - Dharmesh Shah

Jotta tämä ajatuksenjuoksu ei jäisi pelkäksi maalailuksi, kerron muutaman konkreettisen esimerkin joita olen seurannut läheltä. En tiedä kuinka tuttu ZEFin tarina sinulle on, mutta koko stoorihan perustuu otsikon vastaiselle ajatukselle.

Moni tietää tarinamme Vaalikone-sovelluksen kautta, mutta Vaalikoneen kautta on epäsuorasti syntynyt myös satoja myynti- ja markkinointisovelluksia, joilla on tuotettu asiakkaillemme suorastaan järkyttävässä määrin lisäarvoa.

Kaikki on tapahtunut loppujen lopuksi yksinkertaisella kaavalla – jos Vaalikone löytää minulle sopivan ehdokkaan, selvästikin vastaava sovellus voisi löytää minulle myös sopivan tuotteen, palvelun, tai vaikkapa asiantuntijan tarpeeseeni.

Loimme siis myydyimmän tuotteemme kehittämällä hyväksi todetusta Vaalikone-mallista vastaavan sovelluksen online-tuotemyyntiin.

Sähköinen myyntimies -sovellus syntyi näin valmiin Vaalikoneen avustuksella, joten taaskaan ei tarvinnut koko pyörää keksiä uudelleen.

Hallituksemme puheenjohtaja Bo Harald taas on ollut merkittävässä roolissa nykyään niin tutun ja jopa arkisen nettipankin syntymisessä.

Pikkujouluissamme Bo valotti nettipankin syntymisen taustoja kertomalla kuinka nettimaksaminenkin on lähtenyt liikkeelle maksupääteautomaattien uudenlaisesta hyödyntämisestä.

Hieman yksinkertaistaen tarina meni suunnilleen näin:

”Jos asiakkaamme maksavat laskunsa automaateilla, eikö yrityksilläkin voisi olla omat päätteet, jotta liialta juoksemiselta vältyttäisiin?”

Raskaiden laitteiden toimittaminen toimistoihin oli yksi vaihe matkalla kohti nettipankkia, mutta pian kysyttiinkin jo: ”Eikö näitä laitteita saisi pienemmäksi, ehkä jopa yhdistettyä tietokonekäyttöön?”. Tämän jälkeen tarvitaan vain toimeliaita ihmisiä, satoja työtunteja ja loputonta hiomista.

Nettipankki syntyi uusimalla vanhaa hyväksi todettua mallia ja nykyään onkin jo aika tukalaa edes ajatella millaista elämä olisikaan ilman verkkopankkia. Mainittakoon vielä, että nykyään maksan laskuni kuittaamalla pankin lähettämään tekstiviestiin A – koko prosessiin menee aikaa alle kymmenen sekuntia!

On siis selvää ettei itselleen kannata ottaa taakkaa siitä, että kaikki pitäisi keksiä itse. Hyvän konseptin mallintaminen ei ole väärin tai tyhmää, päinvastoin se on todella viisasta. Tästä esimerkkeinä muutama pikkufirma: Netflix siirsi videovuokraamon nettiin, Hulu siirsi TV-sarjat tableteihin, Groupon siirsi kuponkimarkkinoinnin sähköpostiin.

Meidän kaikkien ympärillä on satoja aivan toimivia konsepteja ja kehotankin sinua virittämään tuntosarvesi asentoon, jolla huomaat toimivat konseptit ja mallinnat ne uuteen, hyödylliseen muotoon!

Mallintaminen ei mielestäni ole lähelläkään kopiointia, se on pikemminkin muiden keksimien mallien kunnioittamista (kysy vaikka tupla-Oscar-voittaja Quentin Tarantinolta). Niin, ja olisihan se aika hienoa jos minuakin joskus mallinnettaisiin… :)




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.