zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • lokakuuta 20, 2015

ZEF & Janne Saarikko - sisältömarkkinointi ja sen kohdentaminen (osa2)


 JanneSaarikko_osa2

Saimme vieraaksemme Janne Saarikon, joka kertoo ajatuksiaan sisältömarkkinoinnin tuottamisesta ja kohdentamisesta. Julkaisimme aiemmin osan yksi, jonka voit katsoa täältä.

Jannen mukaan aluksi tulee ymmärtämää, mistä oma kohderyhmä on oikeasti kiinnostunut. Sen jälkeen tuotetaan sisältöä, joka toimii kyseiselle kohderyhmälle.

Tämän jälkeen tulee etsiä kanavat, joissa tietyistä asioista kiinnostuneet ihmiset tavoittaa parhaiten.

Kun löydät kanavan jossa keskustellaan esim. hakukoneoptimoinnista, niin seuraa, mitä siellä puhutaan. Mieti minkä uuden kulman voisit tuoda keskusteluun. Sinun ei tarvitse miettiä, mihin väliin voisit laittaa tämän meidän tuotteen. Mikäli tuotat hyvää ja laadukasta sisältöä jatkuvasti tiettyyn kanavaan, niin ihmiset kyllä tutkivat taustasi ja selvittävät, mitä tuotetta myyt.

Sosiaalisessa mediassa kannattaa ehdottomasti julkaista yrityksen sisältöjä henkilökohtaisilla tileillä yrityksen tilin sijaan. Kukaan ei keskustele esimerkiksi Coca-Colan kanssa, mutta Coca-Colalla on paljon kiinnostavia ihmisiä, joiden kanssa haluttaisiin keskustella.

Yrityksille, jotka pelkäävät brändätä sisältöjä työntekijöiden nimillä Janne toteaa seuraavasti:

”Itsekin olen ollut brändiroolin asemassa aiemmin päättämässä ketkä saavat keskustella yrityksen asioista. Näkisin, että, mikäli yrityksen viestintää rajoitetaan, niin ongelma ei ole markkinoinnissa, vaan siinä, että yritys pelkää menettävänsä työntekijöitä.”

Kaikki ihmiset tekevät töitä omilla nimillään. Asiakasrajapinnassa toimitaan omalla nimellä ja jopa chatissa palvellaan asiakkaita usein etunimellä. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia, koska ihmiset haluavat asioida ihmisten kanssa - ei kasvottoman yrityksen kanssa.

Tänä päivänä asiakas ei erottele toisistaan markkinointia, myyntiä, asiakaspalvelua tai tuotetta, vaan kaikki on yhtä asiakaskokemusta. Jannen mukaan Yhdysvalloissassa yritysten organisointi tämän suhteen toimii hyvin. Siellä markkinoinnin vetäjä vastaa usein myös myynnistä, palvelusta ja asiakaskokemuksesta. Eli kaikesta talon ulospäin suuntautuvasta toiminnasta. Markkinointi pitää myös huolen siitä, että tuotekehitys ja asiakkaat ovat mahdollisimman paljon kontaktissa keskenään.

Lopuksi Janne vinkkaa yrityksiä opiskelemaan Whatsappin käyttöä markkinointikanavana. Hänen mukaansa sitä kautta tavoitetaan nuoret sekä vanhemmat, kun tietää miten Whatsapp-viestintää tekee fiksusti.

Kuinka saat viestisi leviämään sosiaalisessa mediassa? Viraaliin sisältöön on selkeä resepti, jonka löydät oppaasta.

Viraali-opas




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.