zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • elokuuta 17, 2015

Hyvä johtaja kuuntelee ymmärtääkseen


Johtaja - kysy, kuuntele ja kannusta

Jokaisella ihmisellä on kuulluksi tulemisen tarve. Tarve on sisäinen ja johtaa arvostuksen kokemisen tunteeseen. Arvostuksen kokemisen tunne on pysyvä sisäinen muutos ihmisessä. Mikäli ihminen ei tule kuulluksi, hän kokee olevansa merkityksetön. Hyvä johtaja kysyy ja kuuntelee ymmärtääkseen, huono johtaja vastatakseen.

Ajatellaanpa, että olet juuri nyt etsimässä kumppania toimiston sisustussuunnitelman tekemiseen. Olet päättänyt kysyä tarjousta kahdelta eri sisustussuunnittelijalta. Molempien kanssa on sovittu tapaamiset, jossa käydään läpi lähtökohdat suunnitelmalle.

Toinen suunnittelija astelee toimistollenne sovittuna ajankohtana. Hän tervehtii ystävällisesti ja alkaa katsella paikkoja. Hän kysyy muutaman kysymyksen tarpeestanne pureutumatta tarpeeseen sen enempää. Hän ei tee yhtään jatkokysymystä eikä ole kovinkaan kiinnostuneen oloinen siitä mitä teette. Hän on sen sijaan silminnähden innostunut suunnitelemaan tilaan kaikkea häntä itseään miellyttäviä ratkaisuita. Hänhän on asiantuntija sisustussuunnitelman tekemisessä, joten tyydytte siihen, että hän kyllä tietää, mistä puhuu. Keskustelun lopuksi suunnittelija sanoo, että helppo homma, he hoitavat mielellään suunnitelman ja hän poistuu tekemään tarjousta. Jäät toimistolle hölmistyneenä miettimään, minkäköhänlainen tarjous sieltä mahtaa tulla. Et nimittäin saanut kerrottua pohtimianne vaihtoehtoja ja tarpeitanne juurikaan etkä ole ihan varma, että ymmärsikö suunnittelija oikeasti, mitä yritit hänelle sanoa. Se jäi mieleen, että suunnittelija sanoi ehdottomasti tarvitsevansa tämän projektin, koska edellinen suunnittelutyö on juuri saatu valmiiksi.

Kenen ongelmaa suunnittelija oli ratkaisemassa? Teidän tarvettanne uudistaa ja parantaa toimistoa vai hänen omaansa saada uusi suunnittelu työn alle? Mikä jäi uupumaan?

Toinen suunnitelija tulee heti seuraavana päivänä. Hän tervehtii myös ystävällisesti ja pyytää, voisitteko hetkeksi istahtaa alas keskustelemaan siitä, mitä yrityksenne oikeastaan tekee. Hän on kiinnostunut yrityksenne kulttuurista ja ihmisistä. Hän katselee tarkkaan, mitä työntekijät tekevät ja miten he tiloissa liikkuvat. Suunnittelija kysyy jatkuvasti ja antaa sinun vastata kaikessa rauhassa. Hän selvästi kuuntelee ymmärtääkseen, ei vastatakseen. Keskustelu johtaa siihen, että olette käyneet tarkasti läpi kaikki ajatuksenne, mitä haluaisitte muuttaa ja syyt, miksi haluatte toimistoanne uudistaa. Kun ei ole enää mitään kysyttävää, hän istuu vielä jonkin aikaa vain katselemassa toimistoa ja aistimassa ilmapiiriä. Palaverin jälkeen päätät antaa suunnittelijalle täysin vapaat kädet suunnitelman tekemiseen. Miksi? Olet tullut kuulluksi ja luotat suunnittelijaan. Hän itseasiassa tuntuu vielä erittäin mukavalta ihmiseltä! Olet kokenut arvostusta.

Lataa ilmainen opas: Kuinka johdat hyvää yrityskulttuuria

Vaikka me ihmiset olemme toisinaan eri mieltä asioista, niin jokaikinen on niin tärkeä, että ansaitsee tulla kuulluksi, tittelistä huolimatta. Kuulluksi tullaan vain siten, että ollaan aidosti kiinnostuneita toisen mielipiteistä ja niitä halutaan ymmärtää. Usein kuuntelemme toisiamme vain vastaksemme. Tällöin kaikki fokus on vastauksen miettimiessä eikä toisen ihmisen ymmärtämisessä. Mitäpä jos vastauksen sijaan kysyisimmekin tarkentavan kysymyksen, jotta voimme päästä ajatukseen vieläkin syvemmälle?

Henkilöjohtamisessa kuunteleminen on äärimmäisen tehokas johtamisen väline. Johtajan tulisi eritoten keskittyä kuuntelemaan alaisiaan, jotta puhe ei tyrehdy pelkoon. Helsingin sanomat kirjoitti vastikään artikkelin Anu Pynnösen, KTM, tutkimuksesta huonosta johtamisesta. Artikelissa Pynnönen mainitsee, että: ”Työpaikan ilmapiiri sekä esimiehen ja alaisten välinen luottamus ovat tärkeitä. Työntekijät eivät mene puhumaan esimiehelleen, jos kokevat, ettei heitä kuunnella.” 

Eleet ja kehonkieli paljastavat ajatuksistamme.

Johtajalta vaaditaan taitoa pysähtyä kuuntelemaan sitä hiljaisintakin työntekijää. Pysähtyminen tarkoittaa sitä, että oikeasti pysähdyt paikollesi, käännät rintamasuunnan kohti kysyjää ja odotat rauhassa, että hän saa kysymyksensä kysyttyä. Mikäli katselet muualle ja mietit muita asioita, niin kysyjä huomaa sen välittömästi. Tällainen käyttäytyminen viestii välinpitämättömyyttä ja kiinnostuksen puutetta kysyjää kohtaan. Se myös viestii sitä, että sinulla on jotain tärkeämpää juuri nyt. Voit kokeilla tätä pienen lapsen kanssa. Lapset aistivat tarkasti kaikkia liikkeitäsi ja huomaavat heti, jos et kuuntele.

Ole siis kiinnostunut muista ihmisistä, kysy ja kuuntele ymmärtääksesi ja osoita kiinnostuksesi kysyjää kohtaan. Luo aitoa vuorovaikutusta ja keskity siihen, mitä keskustelukumppanilla on sanottavaa, sen sijaan, että käytät kaiken energiasi oman viestin välittämiseen. 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.