zef_logo.png
Ë
Maaria Apajalahti Maaria Apajalahti • tammikuuta 22, 2016

Hei pomo, milloin olet kehunut viimeksi?


Kehuminen_on_parasta_polttoainetta_2.png

On maanantaiaamu ja koko työporukkamme istuu pitkän pöydän ääressä aamupalaverissa. Käymme läpi edellistä viikkoa ja esimieheni kertoo muille onnistumisestani eräässä tärkeässä projektissa. Hän kehuu ja ylistää ja lopuksi koko porukka antaa minulle aplodit. Kasvan ainakin kaksi metriä pituutta ja loppupäivän olen erityisen motivoitunut ja innoissani työstäni.

Vilpitön kehu tuntui niin älyttömän hyvältä! Miksi tuolla pienellä huomionosoituksella oli minuun niin suuri vaikutus?

Suomalaiseen kulttuuriin ei perinteisesti ole kuulunut kehuminen, ja ehkä vielä vähemmän kehujen vastaanottaminen. ”Sulla on tosi kaunis paita!” ”Ai tää? Tää on tosi vanha. Ihan kaapin nurkasta vaan otin, ei tämä ole mikään erikoinen.” Tuttu tilanne? Kehuminen sekoitetaan liian usein mielistelyyn. Mielistelyssä henkilö kehuu toista hyötyäkseen siitä itse jollain tavalla. Mielistely yleensä myös näkyy kilometrin päähän, eikä siitä pidä yleensä kukaan. Kehuminen sen sijaan on toisen vilpitöntä ylistystä, jotain jolla haluaa nostattaa toista ihmistä.

Monissa yrityksissä ansioituneimmat työntekijät palkitaan vuosibonuksien avulla. Toisin sanoen, työntekijää kiitetään kerran vuodessa. Vuosibonus voi olla erinomainen kannustin, mutta ottaen huomioon, että ihminen viettää työpaikalla melkein kolmasosan kaikesta ajastaan, on ehkä parempi huomioida työntekijää useamminkin.

Kollegani menestyi edellisessä työpaikassaan loistavasti ja oli paikan parhaiten suoriutuvia työntekijöitä. Kysyessäni miksi hän lähti sieltä pois, hän vastasi että häntä ei koskaan kiitetty tai kehuttu.

"Tämä yritys siis menetti parhaimman työntekijänsä siksi, että he eivät muistaneet koskaan kiittää."

Tämä tarina tuskin on ainoa laatuaan.

Kehumisessa ja kiittämisessä on yksi erityisen hieno puoli liiketoiminnan kannalta: se ei maksa mitään. Esimieheni käytti noin 30 sekuntia minun kehumiseeni aamupalaverissa, mutta tuo 30 sekuntia vaikuttaa minuun varmasti kuukausia. Haluanhan olla se työntekijä, jota kiitetään ja kehutaan. Dale Carnegie, amerikkalainen ihmissuhde- ja esiintymistaitojen kouluttaja on opettanut seuraavaa: ”Give people a fine reputation to live up to.”  Jos henkilöä julkisesti kiitetään hänen kyvyistään, hän haluaa ylläpitää tuon maineen. Hän tekee töitä entistä paremmin, ahkerammin ja kunnianhimoisemmin.

Hyvästä johtajuudesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon, mutta hyviä johtajia usein yhdistää kiitollisuus. Warren Buffet. Richard Branson sekä Bill Gates korostavat haastatteluissa ympärillään työskennelleitä ihmisiä ja heidän merkitystään. 

Jos työskentelet esimiesasemassa, kysy itseltäsi kysymys:

"Koska viimeksi kiitin?"

Haluat varmasti parhaimmat mahdolliset työntekijät alaisiksesi jotka vievät yritystäsi parempiin tuloksiin. Tämä onnistuu, jos rakennat itsellesi maineen kiitollisena esimiehenä. Haluathan ylläpitää tuota mainetta?

Hyvä yrityskulttuuri ei synny itsestään, vaan se rakennetaan. Lataa tästä opas hyvän yrityskulttuurin johtamiseen!

Lataa ilmainen opas: Kuinka johdat hyvää yrityskulttuuria




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.