zef_logo.png
Ë
Maarit Kaikkonen Maarit Kaikkonen • tammikuuta 26, 2017

Haastattelussa Niina Sainius - Kuinka olla vaikuttava myyntitilanteessa


Haastattelussa Nina Sainius - Kuinka olla vakuuttava myyntitilanteessa

Saimme vieraaksemme tuhansien suomalaisten vaikuttamistaitoja kouluttaneen Niina Sainiuksen Esiintymisvalmennus ILOsta. Niinalla on yli 15 vuoden kokemus esiintymisvalmentajana. Kysyimme häneltä kuinka yksittäinen myyjä voisi olla vaikuttavampi omassa työssään ja eri myyntitilanteissa.

Kuinka vaikuttavia myyjiä suomalaiset ovat?

Ihan alkuun voisin nostaa hyväksi esimerkiksi vastakäydyt Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Mikäli vaaleja tarkastellaan vaikuttavuuden kannalta, voidaan todeta että se miten asiat sanotaan on tärkeämpää kuin se mitä sanotaan. Nyt kun puhutaan myynnistä niin valtaosalla yrityksistä on käsissään huipputuotteita, jonka takia pelin todellisuudessa ratkaisee se kuinka tuote tai palvelu saadaan esitettyä asiakkaalle.

Niinkin yksinkertainen asia kuin PowerPoint aiheuttaa monelle myyjälle ongelmia. Liian usein kuvitellaan että PowerPoint -kalvot hoitavat koko esityksen ja myyjät tyytyvät itse pelkkään sivurooliin. Kalvoihin yritetään usein myös änkeä kaikki mahdollinen tieto, ettei mikään asia varmasti unohtuisi tai jäisi käymättä läpi. Tälläisiä kalvoja on kuitenkin hyvin vaikea esittää vaikuttavasti. Tämän takia myyjien olisi hyvä opetella tekemään itselleen erillinen esitysaineisto, joka tukisi heidän asiantuntijuuttaan sekä korostaisi kuulijalle esityksen tärkeimmän muistettavan asian. Asiakkaalle voidaan esityksen jälkeen tarjota laajempi kirjallinen kokonaisuus päätöksenteon tueksi. Nämä molemmat aineistot voidaan tehdä samanaikaisesti ja yhdistää niin että hyödynnetään muistiinpanoaluetta, joka jätetään näkyväksi pdf-tiedostoa tallennettaessa.

Tuplaa myyntisi tapaamista edeltävällä profilointikyselyllä

Meitä suomalaisia vaivaa usein myös pelko omasta asiantuntijuudestamme. Emme uskalla tulla esiin asiantuntijoina tai tuoda omia mielipiteitämme vahvasti esille, vaan sorrumme pelkästään edustamaan yritystä tai selittelemään asioita. Toinen hyvin yleinen vaiva on epäonnistumisen pelko. Tämä pelko on kuitenkin usein täysin turhaa, sillä kun olet hyvin valmistautunut ja nautit siitä mitä saat kertoa niin sinulla ei ole mitään hätää. 

Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Lukuisten eri tutkimuksien mukaan keskimääräinen kuuntelija jaksaa keskittyä maksimissaan kolmen minuutin ajan, kunnes hän päättää jatkaako hän kuuntelua vai ei. Tämän takia myyjän kannattaa mielestäni mennä heti itse asiaan, eikä hukata asiakkaan arvokasta aikaa yritysesittelyillä tai turhalla jutustelulla. Myyjien pitää uskaltaa olla näkyvämpiä ja muistaa hyödyntää myös kehonkieltä omassa viestinnässä, kuten eleitä ja liikkeitä.  

Niinan 5 vinkkiä vaikuttavampaan myyntityöhön:

1. Mieti etukäteen mitä mieltä olet esittämästäsi asiasta ja valitse 3 parasta argumenttia joilla perustelet näkemyksesi

2. Muista hyvä ryhti, selkeästi läsnäoleva katsekontakti ja myönteinen ilme ensi hetkestä alkaen

3. Kerro esityksestäsi ensimmäiseksi se asia mistä kuulijasi hyötyvät eniten 

4. Muista, että olet sillä hetkellä yrityksen/asiasi paras asiantuntija, kukaan ei tiedä mitä ja miten asiasi kerrot et siis voi tehdä virheitä

5. Muista liikkua esiintyessäsi, jotta olisit mahdollisimman aito, energinen, vapautunut ja kehonkielesi tukisi automaattisesti sanomaasi

Katso Niinan haastattelu kokonaisuudessaan:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.