zef_logo.png
Ë
Maria Lahtinen Maria Lahtinen • tammikuuta 10, 2017

Haastattelussa Mikko Honkanen - Kuinka keräät ja hyödynnät asiakasdataa


Haastattelussa Mikko Honkanen - Kuinka keräät ja hyödynnät asiakasdataa

Saimme vieraaksemme Vainu.io:n Co-Founderin Mikko Honkasen, jonka perustama yritys auttaa yrityksiä hyödyntämään netin avointa dataa esimerkiksi myynnissä ja asiakaspalvelussa. Kysyimmekin Mikolta kuinka yritykset voisivat kerätä ja hyödyntää asiakasdataa paremmin tulevaisuudessa.

Miten suomalaiset organisaatiot keräävät ja hyödyntävät dataa?

Datan keräämisestä on tullut helpompaa kuin koskaan aikaisemmin, mutta voisin väittää että oikeasti hyödyllisen datan saaminen on vaikeutunut. Toinen haaste on datan hyödyntäminen. Tällä hetkellä useat organisaatiot hyödyntävät dataa vain hetkellisesti tai yksittäisten projektien parissa. Valitettavan harva yritys tosiasiassa hyödyntää dataa systemaattisesti oman työnsä ohjauksessa.

Digitaalisuus on kuitenkin nostanut asiakasdatan keräämisen hyvin esille, vaikka sen kerääminen ja hyödyntäminen ei liity pelkästään digitaalisuuteen. Aikaisemmin keräsimme asiakasdatamme asiakaskohtaamisten yhteydessä ja teimme tarvittavat muistiinpanot omiin vihkoihimme. Digitaalisuus on kuitenkin helpottanut datan keräämistä ja saatavuutta, onhan se jo hieman hölmöä jos nykypäivänä joku ei hyödynnä esim. tietoa asiakkaan tarpeista ennen tulevaa myyntitapaamista. 

Tuplaa myyntisi tapaamista edeltävällä profilointikyselyllä

Mitä on julkinen data?

Asiakasdataa löytyy tällä hetkellä useista eri paikoissa. Jokaiselta organisaatiolta löytyy oma järjestelmä ja pystymme helposti seuraamaan asiakkaidemme käyttäytymistä esimerkiksi verkossa. CRM-datan lisäksi meillä on huomattavan paljon julkista tietoa eri yrityksistä vapaasti saatavilla verkossa. Puhutaan niin sanotusti julkisesta datasta, jota verkko on tällä hetkellä pullollaan. Tämän datan avulla pääsemme esimerksi kiinni siihen mitä suunnitelmia jollain tietyllä yrityksellä voisi olla. Esimerkiksi tutkimalla tullin vientirekisteriä tai yritysten rekryilmoituksia, voimme löytää ne yritykset, jotka ovat laajentamassa esimerkiksi Venäjälle.

Onko tiedonlähteellä asiakkaalle merkitystä?

Viime kädessä en usko asiakasta kiinnostavan mistä lähteestä tieto on alunperin saatu. Paljon tärkeämpää asiakkaalle on etteivät he joudu tekemään turhaa tuplatarvekartoitusta ja että heitä palveleva myyjä tietää heidän tarpeestaan riittävästi etukäteen. Myöskään datan loppukäyttäjälle sillä ei ole suurempaa merkitystä. Myyjälle lähdettä tärkeämpää on tiedon saatavuus esimerkiksi myyntitilanteessa.

Asiakkaalle on mukavampaa kun hänelle tarjotaan oikeaa palvelua, oikeaan aikaan. 

Kiinnostaako aihe enemmän? Lue lisää aiheesta blogikirjoituksestamme Mistä asiakasdatamme on peräisin.

Katso koko haastattelu ja kuulet kuinka Vainu.io hyödyntää dataa:




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.