zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • tammikuuta 19, 2014

8 vaihetta hyvään kyselyyn


Tuottaessasi kyselyä millä tahansa työkalulla, sinulla on hyvä olla selkeä ohjenuora, kuinka onnistut parhaalla mahdollisella tavalla kyselyn tuotannossa. Tulee huolehtia ymmärrettävyydestä, vastaajien tavoittamisesta ja raportoinnin kuvioista. Lue alta kokemukseemme pohjautuvat vinkit hyvän kyselyn synnyttämiseen.

  1. Päätä, mitä haluat tietää ja miksi?

    Jotta viet kyselyn tulokset aina kehitystoimenpiteiksi saakka, sinulla on hyvä olla alusta asti selvillä mitä haluat tietää ja miltä osa-alueelta. Jos tiedät jo valmiiksi, että haluat kehittää työilmapiiriä, kyselyn ei kannata kohdistua innovaatioihin.

  2. Luo arviointisuunnitelma(n runko).

    Luo itsellesi pari punaista lankaa ohjaamaan kyselyn tekemistä. Aikataulu kysymysten luonnille, vastaajien kutsumiselle, raportoinnille ja tulosten purkamiselle on hyvä tietää jo etukäteen, jottei mikään vaihe unohdu. Luodessasi aikataulua, huomaat että jopa kaksi viikkoa on tarpeeksi koko kyselyn toteutukselle alusta loppuun.

  3. Luo ensimmäinen vaihe kysymyksistä

    Aluksi kannattaa syöttää vähän enemmän kysymyksiä kyselyyn kuin on tarkoitus. Älä huoli, niitä kyllä keksii aina liikaa. Näytä kysely tässä vaiheessa testiryhmälle ja pyydä kommentteja, sekä katso raporteista parhaat kysymykset. Näin saat testattua kunnolla jo ajatuksesi ja kysymysmuotoilun.

  4. Varmista ja testaa ulkoasu

    Varmista kyselyn näyttävyys ja mukavuus valitsemalla yrityksesi oma ulkoasu käyttöön ja testaa että se toimii kaikin tavoin kuten haluat. Oma kriittinen silmä tässä viimeisessä testausvaiheessa on kultaakin kalliimpi. Hyvä nyrkkisääntö on miettiä "vastaisinko itse tähän mielelläni".

  5. Tuo vastaajat tai julkaise

    Huolellisen testauksen jälkeen on aika julkaista kysely. Voit tuoda vastaajat sisään excel-tiedostona, luoda vastaajat yksitellen tai julkaista kyselyn anonyymina nettilinkkinä nettisivuillasi, forumeilla tai missä tahansa vain satut haluamaan. Nyt sinun tarvitsee vain odotella vastaajaryntäystä.

  6. Huolehdi seurannasta

    Viimeistään seuraavana päivänä tarkista seurannasta, kuinka paljon vastaajia on jo kertynyt. Arviointisuunnitelmassasi olet varmasti määrittänyt jonkinlaisen tavoitteen vastaajamäärästä. Mikäli määrä ei näytä täyttyvän määräaikaan mennessä, lähetä muistutuksia tai nosta kyselyä esiin enemmän.

  7. Rennosti raportointiin

    Onnittelut! Olet tehnyt upeaa työtä. Nyt sinulla on jäljellä enää raportointi, esittely ja tulosten jalkauttaminen arkeen. Suosittelemme, että viet raportit henkilöstön tietoon siten, että parhaiten sujuvat arvot ensin. Vahvistat näin henkilöstöä parempaan työhön. Tämän jälkeen, tuo esiin kehityskohteet ja ehdotuksesi kehitystoimenpiteistä, sekä aikatauluista.

  8. Uudestaan, uudestaan!

    Hyvää kyselyä ei kertaan jätetä. Arviointisuunnitelmassasi luultavasti lukeekin "uusitaan pian", nyt on hyvä hetki korvata tuo sana pian tarkalla päivämäärällä. Uusi tuottelias kysely vuoden tai puolen vuoden päästä ja varmistat että jatkossakin tiedät varmasti mitä tehdä!

Näiden vaiheiden avulla, voimme aika varmasti luvata kyselyidesi onnistuvan. Mikäli haluat lisää vinkkejä kuinka voit tehostaa kyselyprosessejasi, olemme aina valmiita auttamaan sinua. Kysy vinkkejä iloiselta asiakaspalvelutiimiltämme, tai jos haluat lisätietoja Arviointikoneesta itsestään, jätä alta löytyvästä painikkeesta yhteydenottopyyntö ja myyntimme on sinuun pian yhteydessä.

Jätä täältä yhteydenottopyyntösi.




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.