zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • elokuuta 11, 2015

Anna tilaa ajatuksillesi - 4 vinkkiä pysähtymiseen


Pysähtyminen, mielenmaisema

Jokainen luovaa työtä tekevä tietää sen tunteen kun pää lyö tyhjää ja ideoita ei tahdo irrota. Pää on yksinkertaisesti niin täynnä sinkoilevia ajatuksia, ettei oikeen mistään tahdo saada kiinni. Kaikki tuntuu hyvin sekavalta.

Kutsumme tätä ZEFissä luovaksi sumuksi.

Tämän päivän maailma on täynnä ärsykkeitä. Älykännykkä ja sitä kautta kaikki mahdollinen informaatio on koko ajan käsiemme ulottuvilla - jopa nukkuessamme. Kas kun suurin osa ihmisistä selaa älypuhelinta juuri ennen nukkumaanmenoa tietämättään, että juuri luettu tai nähty sisältö seuraa vielä uneen usean tunnin ajaksi.

Ihminen on koko ajan kiinni valtavassa tietotulvassa ja olemmekin tottuneet jatkuvasti ”multitaskaamaan” eli tekemään montaa asiaa yhtäaikaa. Monesti kuulee sanottavan, että multitaskaaminen tuo tehokkuutta työhön. Todellisuudessa työ on paljon tehokkaampaa kun voi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja tehdä sen kerralla loppuun saakka. Mikäli monta asiaa on tekeillä ja kesken, niin ihmiselle syntyy helposti valtava stressitaakka tekemättömistä asiaoista. Stressi on nopea tie luovaan sumuun.

Kuinka luova sumu saadaan hälvenemään?

Kun pää on täynnä ajatuksia, niin uusille ideoille ja oivalluksille ei ole tilaa. Ihmisen on hyvä pysähtyä välillä tähän hetkeen ja ottaa vastaan alitajunnan tarjoamat ideat. Pysähtyminen ja koneiden pysäyttäminen hetkeksi rauhoittaa mieltä ja luovuus pääsee taas valloilleen.

Neljä vinkkiä pysähtymiseen

Ihminen maalaa itse mielenmaisemansa. Kun maisema on myrskyinen ja sekava täytyy kuva muuttaa miellyttäväksi ja innostavaksi maisemaksi. Maisema on jokaisella erilainen, mutta pääasia, että se on itsensä näköinen.

1. Nouse ylös ja käy pienellä kävelyllä. Paras on, mikäli pääset raikkaaseen ulkoilmaan. Anna aivojesi tuulettua hetken aikaa ja nauti ympäröivästä luonnosta. Keskity asioihin, joista olet kiitollinen. Jätä kaikki ärsykkeet pois, kuten puhelin - pärjäät hetken ilmankin.

2. Ota iso lasi vettä ja keskustele työkaverisi kanssa jostain ihan muusta kuin työstä. Ideana on unohtaa hetkeksi tekeminen ja suunnata ajatukset muualle. Naura ja nauti keskustelukumppanista. Pyri saamaan hänet hyvälle tuulelle - tulet itsekin!

3. Ota maksimissaan kymmenen minuutin unet. Lyhyt uni rauhoittaa kummasti mieltä. Älä nuku kymmentä minuttia pidempään, jotta heräämisen jälkeen mielesi on virkeä.

4. Meditoi 10 - 15 minuuttia. Mene rauhalliseen paikkaan ja laita napit korviisi(mikäli työpaikallasi on täysi hiljaisuus niin et tarvitse nappeja). Laita ohjattu mediaatio tai meditaatiomusiikki kuulumaan. Istu rennosti, kädet jalkojesi päällä tai makaa rennosti selälläsi. Sulje silmäsi. Keskity hengitykseesi ja tyhjennä pääsi kohinalta. Kun kohina päässäsi tyhjenee, niin ajatuksillesi on taas tilaa.

Nyt kun ajatukset alkavat selkityä on aika palata töihin ja levittää sanomaasi kaikkialle. Lataa tästä opas ja kerää talteen ideat viraalin ilmiön luomiseen!

Viraali-opas

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.