zef_logo.png
Ë
Maija Leino Maija Leino • marraskuuta 29, 2016

5 syytä hyödyntää interaktiivisia sisältöjä


5 syytä hyödyntää interaktiivisia sisältöjä

Selaan aamulla Twitter-feediäni ja ensimmäisen 30 twiitin joukossa on reilut 20 blogitekstiä, neljä videota ja loput muuta moninaista sisältöä. Otsikot ovat kiinnostavia, mutta tuskailen sisällön määrän kanssa. Kuten varmasti arvaatte, en mitenkään kerkeä lukemaan näitä kaikkia.

Sisältömarkkinointia tehdään paljon jo muun muassa blogien ja videoiden avulla. Kun sisältöä alkaa olla tarjolla saatavilla niin valtavasti, emme ehdi tai jaksa käydä kaikkea läpi yksityiskohtaisesti vaan haluamme tiedon helposti pureskeltavassa, viihdyttävässä paketissa. Elyse Meyer bloggasi inboundin trendeistä vuodelle 2016 ja mainitsi yhtenä trendinä inboundin olevan interaktiivisempaa kuin koskaan ennen. Interaktiivisella sisällöllä tarkoitetaan kaikkea sisältöä, jossa käyttäjä itse pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan sisällön kulkuun tai lopputulemaan. Näitä on esimerkiksi erilaiset nettitestit, laskurit, pelit ja kilpailut. Koska käyttäjällä itsellään on enemmän valtaa, interaktiivisilla sisällöillä saadaan hänet helpommin viihtymään, aktivoitumaan ja sitoutumaan.

Tämän vuoksi listasimme viisi keskeistä syytä hyödyntää interaktiivisia sisältöjä osana sisältömarkkinointianne, olkaapa hyvä!

1. Ohjaat liikennettä sivuillesi

Rakentamalla testin jostain ajankohtaisesta aiheesta ja tarjoamiesi tuotteiden ympärille tarjoat viestisi hauskassa ja viihdyttävässä muodossa. Kun käyttäjät jakavat testituloksensa sosiaalisessa mediassa, he ohjaavat samalla ystävänsä sivuillasi olevaan testiin. Tästä hyvä esimerkki on Monsterin ja Filosofian Akatemian tuottama Kutsumuskone, joka keräsi parissa viikossa yli 200 000 käyttäjää ja poiki myös useita uutisia. Myös Kaksplus-lehden sivuilla oleva Terveyspersoonatesti ohjaa vastaajaa lopuksi Mehiläisen nettisivuille.

2. Saat kohdistettua eri sisältöjä

Asiakas arvostaa yksilöllistä palvelua. Myös netissä. Interaktiivisen testin avulla voidaan selvittää asiakkaan kiinnostuksen kohteita ja testin lopuksi hänelle voidaan suositella häntä kiinnostavaa sisältöä. Esimerkiksi kokemattomalle sijoittajalle voidaan vinkata “5 sijoitusvinkkiä ensikertalaiselle”-blogikirjoitusta kun taas konkarille jo syvällisempää tietoa. Tällöin asiakkaan ei tarvitse surffailla loputtomiin sivustollasi ja pääsee nopeammin häntä kiinnostavan aiheen pariin.

3. Keräät laadukkaampia liidejä

Tarjoamalla nettitestin tai tuotevalitsimen yhteydessä houkuttelevan edun yhteystietonsa jättäneille käyttäjille keräät profiloidut liidit talteen. Etu voi olla tarjous, arvonta, kiinnostavaa materiaalia tai ihan vaikka vain uutiskirjeen tilaaminen. Esimerkiksi Lämpöykkösen Ilmalämpöpumppuvalitsin kerää tasaiseen tahtiin profiloituja yhteydenottoja.

Kerätyn datan pohjalta voit jaotella liidit esimerkiksi vastaajan persoonallisuuden tai kysymysten vastausten perusteella. Tätä dataa voit hyödyntää mm. jatkomarkkinoinnissa tai myynnissä.

Onko liidien tuottaminen haasteena? Lataa tästä kattava opas liidigenerointiin!
Opas liidien generointiin

4. Myyt enemmän

Toimiva keino myydä verkossa enemmän on tuottaa sivukävijöille helppokäyttöinen testi, jolla he löytävät sopivat tuotteet nopeasti. Laajasta tuotevalikoimasta ja ominaisuuksien sekamelskasta voi olla vaikea löytää sopivaa tuotetta omiin tarpeisiin, mutta kääntämällä kysymykset käyttäjien tarpeita vastaaviksi helpotat asiakkaasi valintaa ja tarjoat pelimäisen ostokokemuksen. Esimerkiksi Britaxin turvaistuinapuri auttaa sivukävijöitä löytämään lapselle sopivimman turvaistuimen lukuisista eri vaihtoehdoista.

5. Keräät arvokasta asiakasdataa

Yleensä markkinatutkimustietoa kerätään puhelinhaastatteluin tai kyselyiden avulla, jossa vastaajille luvataan palkintoja tai arvontaan osallistuminen. Ongelmana näissä menetelmissä on kuitenkin se, ettei vastaajien motiivi vastata ole täysin oikea. Motiivi on tuolloin vastata nopeasti kyselyyn, jotta saa palkinnon tai mahdollisuuden palkintoon. Vastaukset eivät ole tällöin kovinkaan tarkkoja.

Kun toteutat sivuillesi hauskan nettitestin joka kartoittaa asiakkaan mielenkiintoja ja luonnetta, tai tuotevalitsimen joka kartoittaa asiakkaasi tarpeita, käyttäjän motiivi vastata on merkittävämpi. Käyttäjä haluaa saada itsestään tai itselleen mahdollisimman totuudenmukaisen tuloksen ja vastaa tällöin omista kokemuksistaan käsin. Annetut vastaukset ovat mietittyjä ja tarkkoja kun motiivi vastata on hyöty itselle, ei hyöty yritykselle!

Annettujen vastausten pohjalta voit analysoida asiakkaittesi ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ja mielenkiinnon kohteet, joita voit hyödyntää esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden kehittämisessä.




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.