zef_logo.png
Ë
Tuomas Haapsaari Tuomas Haapsaari • syyskuuta 11, 2015

14 vaihetta, kuinka markkinoit nettitestistäsi viraali-ilmiön


14 steppiä, kuinka markkinoit nettitestistäsi viraali-ilmiön

Tutkiskele hetki omia nettisivujasi. Mieti, miten saat sinne liikennettä. Kun kävijä saapuu sivuillesi, mitä toivot hänen siellä tekevän. Millä tavalla saat kerättyä sivukävijältä yhteystiedot talteen? Kuinka saat kävijän palaamaan sivuillesi? Kuinka tiedät, onko hän sinulle potentiaalinen asiakas? Kuinka ohjaat sivukävijän markkinointiputkeen tai suoraan ostamaan?

Näihin kysymyksiin jokaisen markkinointipäättäjän kannattaa miettiä vastaukset ja piirtää ne alas. Näihin olisi hyvä miettiä koko ajan uusia, innovatiivisia, ratkaisuja. Testaaminen kannattaa.

Nettitestit liikenteen lähteenä

Nettitesteistä on tullut oivallinen keino hankkia liikennettä nettisivuille sosiaalisesta mediasta ja kerätä yhteystietoja markkinointia varten. Hyvään nettitestiin vastanneista jopa yli 50% jättää yhteystiedot ja markkinointiluvan. 

Hyvin suunniteltu nettitesti leviää sosiaalisessa mediassa kuin kulovalkea! Ihmiset haluavat jakaa saamiaan tuloksiaan sosiaaliseen mediaan ja jaot keräävät huimia klikkimääriä nettitestiin, jopa satojatuhansia viikkotasolla. Hyvä nettitesti onkin kuin interaktiivinen blogi. Työelämä 2020 -hankkeen testi on hyvä esimerkki informatiivisesta nettitestistä.

Kuinka sitten tehdään hyvä ja kiinnostava nettitesti? Lataa tästä ilmaiseksi laadukas opas nettitestin tekemiseen.

Opas: Kuinka teen nettitestin

Nyt kun olet lukenut oppaan, niin tiedät, miten hyvä nettitesti rakennetaan. Seuraava steppi onkin nettitestin markkinointi, jotta kävijävirta saadan luotua.

Kuinka nettitestille saadaan liikenne heti julkaisussa?

1. Aseta nettitesti mahdollisimman näkyvälle paikalle nettisivuillesi, ettei se mene yhdeltäkään sivukävijältä ohi

Sanokyll_testaa_itsesi

2. Viesti nettitestistänne Facebookissa, ja aihealueesta riippuen myös LinkedInissä noin viiden päivän välein. Suosittelemme, että viestit siitä ainakin neljä erillistä kertaa. Twitterissä voit markkinoida nettitestiä jopa 3 - 5 kertaa päivässä muutaman tunnin välein. Facebookissa testiä kannattaa buustata myös testin kohderyhmää kiinnostavissa ryhmissä.

3. Osallista työntekijäsi jakamaan omat tuloksensa omissa sosiaalisen median kanavissaan

4. Kerro nettitestistä uutiskirjeessäsi ainakin kaksi erillistä kertaa. Yleensä nettitesti on klikatuin linkki uutiskirjeessä.

5. Nettitestin voit upottaa useille eri sivustoille, joten joskus on järkevää tehdä ihan oma kampanjasivu nettitestille, johon kohdistetaan hakukonemainontaa. Kampanjasivun lisäksi testi kannattaa ehdottomasti löytyä myös pääsivuiltanne.

6. Pyri saamaan joku suosittu bloggari tai muu vaikuttaja jakamaan tuloksensa somessa tai ottamaan testi esille viestinnässään. Veikkausliigan pelaajakone sai Aleksi Valavuoren innostumaan!

AleksiValavuori_veikkausliiga

7. Mikäli teillä on oma blogi, niin nettitesti on hyvä upottaa osaksi samaan aihealueeseen osuvaa blogikirjoitusta.

8. Nettitestille voit kohdistaa myös banneri-, TV- tai radiomainontaa.

9. Mikäli teette printtimainontaa, niin nettitestiä kannattaa mainostaa myös printissä. Se on hyvä keino saada liikennettä printin avulla sivuillenne.

10. Selvitä myös sopivia kumppaneita, jotka voisivat upottaa testin omille nettisivuilleen / kampanjasivulleen

Kuinka nettitesti saadaan leviämään viraalisti?

Kun testille saadaan liikennettä, niin on tärkeää, että käyttäjät saadaan jakamaan tuloksensa sosiaaliseen mediaan, jotta sieltä saadaan testille taas lisää liikennettä ja viraali-ilmiö on valmis.

1. Varmista, että testin tuloksen yhteydessä sosiaalisen median jakonapit ovat selkeästi esillä. Tavoite on, että jokainen testin tehnyt näkee varmuudella jakonapit.

2. Varmista, että testin some-jaot ovat myyvä banneri testille. Esim. Facebook-jaon pääroolissa tulee olla itse testi - yksittäisen henkilön tulos ei saa viedä liian suurta roolia jakokuvasta.

Hyvä jakobanneri voisi näyttää esimerkiksi tältä:

 

nettitesti Facebook-jako

Jakobannerin olisi hyvä sisältää seuraavat kohdat:

  • Testin tehneen tulos (Kindergarten teacher)
  • Hyvännäköinen kuva
  • Lyhyt lainaus tuloksen kuvaustekstistä (kuvan alla)
  • Nettitestin otsikko (Take the quiz: What's your dream job)
  • Selkeä nappi, joka kehottaa klikkaamaan testiin (Start)
  • Info kilpailusta tai arvonnasta, johon pääsee osallistumaan testissä (ei tässä esimerkissä)

3. Liitä testiin arvonta tai muu houkutin. Ne ovat todettu erittäin toimiviksi keinoiksi lisätä kävijämääriä, vaikka itse testi onkin houkuttimista tärkein.

Arvonnan kohteeksi voisi laittaa esim. tarjoamanne palvelun tai tuotteen ilmaiseksi yhdelle onnekkaalle. Esimerkiksi kenkäkauppias voisi laittaa palkinnoksi kenkälahjakortin.

Muut arvonnassa mukana olleet ovat myös ilmaisseet kiinnostuksen tuotettanne / palveluanne kohtaan, joten heitä kannattaa lähestyä myöhemmin markkinoinnin keinoin.

4. Seuraa tulosten jakoja!

  • Seuraa, kuinka moni prosentti testin tehneistä on jakanut tuloksensa sosiaaliseen mediaan.
  • Analysoi, mitä tuloksia jaetaan eniten, ja onko joku sellainen tulos, jota ei juurikaan jaeta (tämän voit tehdä Google Analyticsilla)
    • Selvitä, miksi vähän jaettuja tuloksia ei jaeta
    • Vertaa vähän jaettuja tuloksia paljon jaettuihin ja mieti, miten tulokset eroavat toisistaan
    • Yleensä suurin syy sille, että testin tuloksia ei jaeta, on se, että tulos ei miellytä tai että tulosteksti on huono

Ota nämä vinkit huomioon ja nosta nettitestisi lentoon!

Jos et ladannut nettitestiopasta tekstin alusta, niin saat sen vielä tästä :)

  Opas: Kuinka teen nettitestin

Tuomas Haapsaari, CMO

 




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.