zef_logo.png
Ë
ZEF ZEF • toukokuuta 6, 2014

11 voittajavinkkiä tietoiseen läsnäoloon


tyttotuolissa

Kiire ei ole mikään hallitsematon hirviö, joka kävelee meitä yllättäen vastaan, nostelee seinille ja antaa vielä varoittamatta pataan. Jokainen luo kiireensä itse. Viime viikon blogissa kirjoitimme pysähtymisen tärkeydestä. Lue täältä lisää siitä, miksi pysähtyminen saattaa joskus olla nopein tie perille.

Listasimme yksitoista parasta vinkkiä aseeksi taisteluusi kiirehirviötä vastaan. Kokeile vinkkejä varsinkin, jos koet, että sinulla ei ole aikaa niiden toteuttamiseen. Valikoi vinkeistä ne, jotka sopivat parhaiten juuri sinun arkeesi.

1. MEDITOI

Löydä oma tapasi saada yhteys tiedostamattomaan mieleesi, syvimpään sisimpääsi. Istuskele silmät ummessa, tuijottele pilviä tai vie ajatuksesi vaikka kävelylle. Jos sana ”meditaatio” kuulostaa siltä, että täytyy vetäistä jalat solmuun ja leijua kymmenen senttiä maanpinnan yläpuolella, käytä jotain muuta sanaa.

Jos olet karskinpuoleinen kaveri (hehän eivät tuhlaa aikaansa moiseen hömpötykseen), väitä vaikka läheisillesi, että ummistat silmiä hetkeksi välttääksesi migreenin. Tiesitkö muuten, että erään tutkimuksen mukaan suomalainen meditoi tietämättään saunassa ja hiihtoladulla?

2. POHDI TARKOITUSTA

Pohdi kaiken tekemisesi motiiveja ja löydä oman elämäsi miksi. Minkä vuoksi teet asioita ja millaisten asioiden perässä juuri sinun kannattaa juoksennella? Minkä vuoksi ylipäänsä pelaat tätä elämäksi kutsuttua peliä?

Opettele priorisoimaan motiiviesi pohjalta ja sanomaan ”ei”. Kysy elämäsi tarkoitusta joka päivä, mutta älä koskaan lyö lukkoon varmaa vastausta.

3. ELIMINOI HÄIRIÖTEKIJÄT YMPÄRISTÖSTÄSI

Sulje puhelin välillä kokonaan, hiljennä iPhonesi ilmoitukset, vietä edes päivä ilman Facebookia. Muista, että jokainen havainto tai ajatus varastaa yhden seitsemästä huomiokanavastasi. Kun kaikki huomiokanavasi ovat suunnattuna käsillä olevaan tehtävään, syntyy flow.

Tee siis yksi asia kerrallaan, eliminoi keskittymistäsi hajauttavat häiriötekijät ja anna käsillä olevalle tehtävälle jakamaton huomiosi. Jos sinulla on normaalisti miljoona rautaa tulessa yhtä aikaa, aloita vaikka sammuttamalla niistä kaksi.

4. SUUNTAA HUOMIOSI TEKEMISEEN

Sitä sanotaan, että ei työ meitä väsytä, vaan kaikki se mikä vielä on tekemättä. Voit olla kiireinen, mutta silti elää kiireettä. Keskity ja suuntaa huomiosi muualle kuin ajatukseen ainaisesta kamppailusta mikä-mikä-maan kavalasti vaanivaa krokotiilia vastaan. Kanavoi energiasi tekemiseen, älä huoleen siitä, mitä saat aikaan.

5. LISTAA TEKEMÄSI ASIAT

Mitä jos kilometrin mittaisten to-do-listojen sijaan alkaisitkin pitämään done-listaa? Entäpä jos nimeäisit to-do-listasi I-want-to-do-and-I-have-limitlessly-time-for-it-listaksi? Jaa listaamasi hoitamattomat tehtävät pikkuriikkisiin osatoimiin. Tee yksi asia kerrallaan ja listaa ylös kaikki pikkujututkin, joita päivän aikana saat tehtyä.

Ajatusten, tuntemusten ja tekemisten ylös kirjaaminen saattaa muutenkin avata aivan uusia kanavia. Kokeilepa vaikka viikon ajan aloittaa aamusi kirjoittamalla kolme sivua hepreaa - saatat päästä käsiksi alitajuntasi yön aikana työstämiin huikeisiin idiksiin.

6. NAUTI PIENISTÄ ASIOISTA

Kun pysähdyt oikeasti aistimaan sitä ympäristöä, jossa kullakin hetkellä olet, saatat huomata suunnatonta kauneutta, jonka aivosi on vain oppinut suodattamaan. Herää puolta tuntia tavallista aiemmin ja fiilistele auringonnousua. Miten täyteläiseltä tummapaahtoinen Arabica tuoksuukaan tänä aamuna? Iltapäiväinen syvähengityssessiokin voi tuntua jonain päivänä maailman parhaalta jutulta. Halaile sitten työmatkallasi vaikka niitä puita, jos mieli tekee.

7. NAUTI TAITEESTA

Tee jotain, joka vaientaa hetkeksi loogisen aivopuoliskosi ja varastaa kaiken huomiosi. Luukuta musiikkia silmät kiinni kymmenen minuutin ajan päivittäin. Lue runoja, kirjoita ihan mitä sattuu tai kokoa Kinder-leluja. Harrasta ikebanaa, valokuvaa, laula tai sotke vaikka vesiväreillä. Kinder-yllätysten kutsuminen taiteeksi saattaa kuulostaa suureelliselta, mutta ideana on se, että teet jotain luovaa ja erilaista; saatat huomata, että hetkessä eläminen on ihan hauskaa.

8. RAKENNA LÄSNÄOLOANKKURI

Tee jostakin lauseesta läsnäoloankkurisi. Kiirettä stressatessasi toista itsellesi tuota lausetta, esimerkiksi: "Olen aina oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, tekemässä oikeita asioita." Saattaa kuulostaa typerältä, mutta aivoja on yllättävänkin helppo huijata.

9. KIITÄ USEIN

Kiitollisuutta harjoittaessa positiiviset tunteet tutkitusti lisääntyvät ja stressi lievittyy läsnäolon syventyessä. Kiitos on sana, joka ei kulu käyttämällä. Jos et keksi kiitollisuuden aiheita, aloita vaikka siitä, että olet elossa. Tälläkin viikolla joka päivä on paras kehupäivä.

10. ANNA HYVÄN KIERTÄÄ

Sitä saa, mitä tilaa: Tilaa - anna maailmalle - siis sitä, mitä haluat itsellesi. Välitä viestiä kiireettömyydestä, vaikka vain olemuksellasi. Pysähdy juttelemaan naapurille, pidä ovea auki takana kulkevalle, hymyile ja katso silmiin. Löydettyäsi itsellesi sopivan rytmin tehdä asioita, saatat huomata, ettei kukaan vaadikaan sinulta Usain Boltin kaltaisia suorituksia.

11. ÄLÄ PELKÄÄ TULEVAA

Tämä on ehkä helpommin sanottu kuin tehty. Muista, että tunteet tulevat sisältäsi ja kauhukuvat tulevasta ovat vain mielesi kertomaa tarinaa, eivät absoluuttisesti totta tässä hetkessä.

Kaikki seitsemän miljardia ihmistä eivät myöskään ikinä tule pitämään kaikesta siitä, mitä teet. Parempi siis opetella olemaan välittämättä liikaa muiden mielipiteistä. Salli itsesi välillä myös epäonnistua. Ajattele: Ei ole virheitä, on vain erilaisia lopputuloksia.

Bonusvinkki: Myy kaikki omaisuutesi, jätä oravanpyörä taaksesi, kasvata hippitukka ja muuta vaikka Goalle tai vuoristokylään Himalajalle. Istuskele puun alla, kunnes valaistut. (Tee näin ainakin mielessäsi, kun ummistat silmäsi. Saatat päästä tajunnanräjäyttävälle mielikuvamatkalle ja nautiskella hetken oravanpyörän olemattomuudesta.)




Ota yhteyttä

Palvelemme kaikissa kyselyihin liittyvissä asiakastarpeissa. Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun välittömästi yhteyttä.